10 důvodů, proč je dobré dopřát si po sportu správnou relaxaci a regeneraci

Stejně jako forem pohybu a posilování svalů je mnoho, je i spousta forem vhodné relaxace. Stačí si vybrat tu pravou pro danou chvíli, náladu i možnosti.

Stejně jako forem pohybu a posilování svalů je mnoho, je i spousta forem vhodné relaxace. Stačí si vybrat tu pravou pro danou chvíli, náladu i možnosti.

1. Dýchání

Dýchání je důležité samozřejmě při pohybu samotném, ale je také důležité k uvolnění po cvičení. Vydýcháváme se při protahování, bezprostředně po cvičení, ale také je dobré dechová cvičení zařadit těsně před spaním. Dýchejte pomalu (4 sekundy nádech, 4 sekundy výdech), zhluboka a soustřeďte se na dech a postupné uvolňování svalů při výdechu.

2. Protahování

Tato často zanedbávaná součást cvičení je důležitá k tomu, aby se svaly uvolnily a regenerovaly. Protahovací cviky je třeba provádět hned po tréninku, když jsou svaly prohřáté, každý zhruba 15 až 30 sekund.

3. Spánek

Kdo by si rád dobře nepospal? Spánek je nezbytný nejen pro to, aby správně fungoval náš mozek, ale také proto, aby svaly získaly dostatečný čas na regeneraci. Nedostatek spánku způsobuje, že se obnovují méně. Bývá také příčinou většího stresu, na který svaly reagují napětím. Je dobré spát alespoň sedm hodin denně, a když je to možné, dvacet minut si zdřímnout i odpoledne.

4. Zavěšení hlavou dolů

Možná je to trošku neobvyklý způsob, jak dopřát svalům odpočinek, ale nechte gravitaci, aby vám pomohla. Po tréninku se zavěšte na tyč za nohy (pod koleny) a v této poloze setrvejte asi minutu. Není dobré tuto dobu prodlužovat a nechat zbytečně dlouho hromadit krev v hlavě.

5. Masáž

Masáž je velmi příjemný způsob, jak uvolnit svaly. Nejlepší je dopřát si ji jednou týdně po těžkém tréninku. Zkušený masér dokáže uvolnit i ty části svalů, které běžným protahováním neuvolníte. Během masáže se také zkuste soustředit na dýchání auvolníte se ještě více.

6. Sprcha

Není nic příjemnějšího, než po usilovném tréninku smýt všechen pot a relaxovat ve sprše. Pokud si můžete sprchu dopřát okamžitě ještě na místě, kde sportujete, stačí do tašky přibalit sprchový gel a ručník. K uvolnění přispívá i vůně.

Do boje s chřipkou a nachlazení: Jde to i přírodní cestou a se zaručeným efektem

7. Horká koupel

Koupel je lepší si dopřát těsně před spaním. V horké lázni se výborně zregenerujete a budete lépe spát. Svaly tudíž budou mít dost času na obnovu.

8. Sauna

Jestliže máte možnost jít do sauny hned po cvičení, využijte ji. Horký vzduch zlepší krevní oběh a svaly budou lépe zásobovány kyslíkem. Nezůstávejte v sauně déle než 15 minut – je to dostatečná doba na odpočinek. Při delším pobytu v sauně byste se mohli začít cítit unavení.

9. Meditace

Naučte se meditovat. Nejen, že se zbavíte stresu, ale také dopřejete odpočinek svalům. Meditujte před spaním. Najděte si tiché a tmavé místo, sedněte si do tureckého sedu enbo si lehněte na záda a vnímejte svůj dech. Nechte úplně vyprázdnit svou mysl a představujte si, jak se vaše svaly uvolňují. Celé tělo pak zůstane v klidu.

10. Zelený čaj

Uvolnění a regeneraci svalů můžeme podporovat i konzumací zeleného čaje. Antioxidanty, které jsou v něm obsaženy, chrání jejich tkáň před ničivým vlivem volných radikálů.