Test Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: všichni ho chtějí…

Všichni ho chtějí vidět, vyzkoušet, posadit se, svést se a na všechno se ptají. Na žádné testované auto nebyli nikdy mí kolegové tak zvědaví jako na nový Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. A nejčastější otázkou je, zda se takové auto za milion vyplatí?

Pojďme si tedy říct, co je vlastně Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid za auto. Jde o vůz kombinující spalovací motor 1.6 GDI a elektromotor pro dosažení celkového výkonu 141 koní. Jak Hyundai říká, jde o 2 srdce bijící jako jedno. Oba motory mohou pracovat nezávisle na sobě. Přechody mezi čistě elektrickými, hybridními a benzinovými jízdními režimy jsou stěží postřehnutelné. V čistě elektrickém režimu je údajný dojezd 63 km, dle mého týdenního testování se reálné číslo po městě a mimo město pohybuje kolem slušných 55 km. V hybridním režimu je dojezd skoro 1 000 km. Což už je velmi slušné.

Nabíjení

Součástí výbavy auta jsou dva kabely. První na nabíjení z klasické domácí zásuvky. Druhý pro možnost nabíjení ve stanicích k tomu určených. Zde ovšem přichází, podle mě, největší bolest tohoto auta. A to je doba nabíjení. Doba nabíjení ze stanice je 2 h 15 min. Doba nabíjení z domácí zásuvky je přes 3 hodiny. Věřím, že strávit přes dvě hodiny v nákupním centru není pro dámy žádný problém. Ale upřímně, pánové, strávit čekáním na nabíjení přes dvě hodiny by se nikomu z nás nechtělo. I fotbalový zápas se znělkou Ligy mistrů netrvá tak dlouho.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: nabíjení trvá cca 3 hodiny
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: nabíjení trvá cca 3 hodiny
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: po nabití ujede vůz vzdálenost cca 55 km
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: po nabití ujede vůz vzdálenost cca 55 km

Takže jediné smysluplné nabíjení může být doma nebo v práci. Bydlím v bytovém domě, kde mám k dispozici vnitřní parkovací stání, ale el. nabíjení tam možné není. Takže nabíjení doma mi bohužel odpadá. Druhá varianta byla přijatelnější. Naštěstí pracuji ve firmě, která má před svou budovou své vlastní parkoviště a mě se tam podařilo najít jednu klasickou domácí zásuvku. Samozřejmě auto připojené kabelem do zásuvky přitahovalo mnoho pozornosti.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: kabel pro nabíjení do stanice a kabel pro nabíjení z domácí zásuvky
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: kabel pro nabíjení do stanice a kabel pro nabíjení z domácí zásuvky
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: na nabíjecím kabelu vidíte informace o stavu nabíjení
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: na nabíjecím kabelu vidíte informace o stavu nabíjení

Krásný design s jediným černým puntíkem

Jde o „divné“ elektro auto nebo o pěkný liftback? Co se mi na IONIQu líbí, je to, že si nehraje na žádné sci-fi auto. Je to pěkný, líbivý liftback s jediným černým puntíkem. Za mě vypadá IONIQ mnohem lépe zezadu než zepředu a hned Vám řeknu proč. Vzadu vidíte harmonickou kombinaci dvojitého prosklení, zadního spoileru, zadních světel a kontrastních dílů nárazníku s charakteristickými modrými liniemi. V přední části bohužel vidíte plastový obdélník s nalepenou samolepkou loga Hyundai. Pánové prominou, ale tohle je hnus! Jde to udělat sto různými způsoby, například může být logo klasickou formou nahoře na bílé kapotě. Ale samolepka na plastovém obdélníku? Tohle se vážně nepovedlo.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: přední logo se vážně nepovedlo
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: přední logo se vážně nepovedlo

Aerodynamika je základ

V přední mřížce jsou umístěni aktivní vzduchové klapky, které se automaticky otvírají a zavírají, čímž pomáhají optimalizovat aerodynamiku. Integrovaný zadní spoiler minimalizuje turbulence, snižuje odpor vzduchu a současně zvyšuje přítlak pro stabilnější jízdu. Na voze si jistě všimnete i stylových kol z lehkých slitin, které jsou také speciálně aerodynamicky tvarovaná, aby minimalizovala turbulence vzduchu. Aerodynamika je důležitá a proto si na ni dali v Hyundai záležet. Součinitel aerodynamického odporu má hodnotu pouhých 0,24. Což je úctyhodné číslo.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: zezadu nevypadá vůz vůbec špatně
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: zezadu nevypadá vůz vůbec špatně

 

Konečně normální interiér

Za interiér u mě dostává Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid velkou jedničku. Žádné nesmyslné velké displeje, na který není nikdo zvyklý a který nikdo nechce. Ale barevně krásný a přehledný přístrojový panel Supervision se 7″ úhlopříčkou displeje. K tomu přidejte středový 8″ barevný displej multimediálního systému se všemi nutnostmi jako je bezdrátové nabíjení telefonu, bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto a máte ve voze vše potřebné pro zpříjemnění Vaší jízdy. Sedačky jsou pohodlné, nabízí možnost vyhřívání i ventilace. Interiér byl v zajímavé kombinaci šedé a modré. Chvíli mi trvalo než jsem se rozhodl zda se mi tento styl líbí nebo ne, ale pozitivní modrá vyhrála.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: modro šedý interiér
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: modro šedý interiér

Ovšem i zde mám jeden černý puntík. V části interiéru jsou použity tvrdé plasty, což by mi až tak nevadilo. Co mi však vad je, že jakmile se jich dotknete nohou, vržou. A jelikož jsou tvrdé plasty v okolí nohou a kolen, dotýkáte se jich v každé zatáčce a vždy slyšíte to nepříjemné vrzání. Takhle zpracovaný interiér si u auta za milion nepředstavuji. Zavazadlový prostor nabídne objem 341 l po složení sedadel až 1401 l. Navíc v něm vozíte dva balíčky kabelů.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: zavazadlový prostor nabídne objem 341 litrů
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: zavazadlový prostor nabídne objem 341 litrů

Pozor na chodce! Auto není slyšet

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid je hodně těžké auto. Váží skoro dvě tuny. Nicméně při jízdě to není skoro cítit. Pouze při silnějším brzdění nebo rychlejším průjezdu zatáčkou můžete ty dvě tuny cítit. Podvozek je pevnější, ale nemusíte se bát, že by Vám vymlátil ledvinové kameny. Jízda je příjemná a pohodlná. Na čistě elektrický pohon si brzy zvyknete a nebudete chtít jezdit jinak. Pouze musíte dávat pozor na chodce skákající do cesty. V elektrickém režimu je auto úplně tiché.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: díky modrým indikátorům na vrcholu palubní desky vidíte i z okna kanceláře stav nabíjení
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: díky modrým indikátorům na vrcholu palubní desky vidíte i z okna kanceláře stav nabíjení
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: mapa s ukazatelem dojezdové vzdálenosti čistě na elektřinu
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: mapa s ukazatelem dojezdové vzdálenosti čistě na elektřinu

Parkování na modré zdarma

Ano je to tak, pokud vůz zaregistrujete na úřadě a zaplatíte stokorunový poplatek. Můžete na modrých a fialových zónách parkovat všude po Praze zdarma. Kdekoliv a kdykoliv. Což je oproti rezidentnímu stání za 1200 Kč sakra rozdíl. Samozřejmě musíte splnit požadavky jako například, že vůz lze přepnout na čistě elektrický pohon, výkon klasického motoru nebude vyšší než 135 kW a vůz nesmí být starší 10 let. Je to pro vás motivace ke koupi hybridního či čistě elektrického vozu?

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: navigace nabízí i možnost vybrat si nejbližší čerpací stanici
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: navigace nabízí i možnost vybrat si nejbližší čerpací stanici
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informační panel Plug-in hybridu
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informační panel Plug-in hybridu
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: historie jízd s informací o ujeté vzdálenosti a spotřebě
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: historie jízd s informací o ujeté vzdálenosti a spotřebě
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informace o spotřebě paliva
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informace o spotřebě paliva
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informace o stavu nabíjení baterie
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: informace o stavu nabíjení baterie

Plusy a mínusy

+ Jednoduchý a přehledný panel přístrojů
+ Design normálního auta
+ Multimediální systém
+ Aerodynamická hodnota pouze 0,24
+ Nájezd na elektriku cca 55 km
+ Hybridní nájezd skoro 1 000 km
+ Parkování v Praze na modré a fialové zóně zdarma
– Přední znak Hyundai jako samolepka na plastovém obdélníku
– Vrzající tvrdé plasty v interiéru