Test Hyundai i30 fastback: má Škoda Octavia novou konkurenci?

hyundai i30 fastback

Celou dobu si lámu hlavu, proč přišel Hyundai s modelem i30 fastback? I když je to vlastně takový liftback (kufr se zvedne i se zadním sklem). Osobně si myslím, že chce mít přímého konkurenta ke Škodě Octavii. Tak víte co, zkusíme si udělat takové porovnáníčko mezi Škodovkou a Hyundaiem. Koho tipujete na vítěze?

 

Ladné sportovní křivky zaujmou

Úplně upřímně jsem to už zmínil u prvního testu vozu Hyundai, asi tak půl roku zpět jsem Hyundai neměl v lásce. Důvodem jsou jejich reklamy, okatě se vymezující vůči Škodě. Pak jsem si vyzkoušel Hyundai i30 kombi a jak už jsem psal, je to výtečné auto. Teď přišel Hyundai s variantou i30 fastback, což já osobně vidím, jako přímou konkurenci ke Škodě Octavia. Ještě než začnu porovnávat, povím vám něco o této novince.

Hyundai i30 fastback
Hyundai i30 fastback – dominantní kaskádová mřížka chladiče

Na první pohled zaujme elegantní siluetou s proporcemi sportovního kupé. Linie vozu připomínají klasické modely GT. Přední části vévodí kaskádová mřížka chladiče mezi full LED světlomety. Upozorním také na spodní spoiler, který navozuje sportovního ducha. Konec vozu je mírně vyvýšen a mě se líbí, že vůz vypadá jako kdyby měl decentní zadní křídlo. Vůz působí velmi sportovním dojmem, k dokonalosti chybí jen druhá koncovka výfuku.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – proporce sportovního kupé
Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – já tam to zadní křídlo prostě vidím

O tom, že i30 fastback přitahuje pozornost, jsem se přesvědčil několikrát. Váhu nepřikládám jen krásné modré metalíze, ale především netradičnímu tvaru karoserie. Porovnávat vzhled jednoho vozu s druhým je vždy subjektivní, každému se líbí něco jiného. Mně osobně se design Hyundaie líbí více než design Škody, u které mi vadí onen „přední knírek“ a nevzhledné rozdělení předních světel ani nezmiňuji. Ale jak říkám, zde si musí rozhodnout každý sám.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – přední maska
Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – zde jde vidět to zadní křídlo ještě lépe

Interiér

Interiér má Hyundai i30 fastback povedený. Zde žádný problém nevidím. Vše je logicky umístěno tam, kde bych to čekal. Vše funguje a nikde nic nevrže. Sedačky jsou velmi pohodlné s perfektním bočním vedením. Za mě jsou lepší než ve Škodovce. Naopak musím říct, že ve Škodě je o chlup více prostoru. Multimediální systém na 8“ obrazovce vystupuje z palubní desky, ovládání je intuitivní.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – prostor, pohodlí a vše funguje jak má

Hudba má krásný zvuk a loketní opěrka je bez mých obvyklých výčitek. Můj osobní pohled na interiér je takový, že v Hyundai mám lepší přístup k ovladačům na dveřích. Vzhled působí moderněji. Plovoucí obrazovka médií je výše než u Škody a díky tomu neztrácím přehled o dění na silnici. Přece jen jedno mínus jsem objevil, a to špatný výhled ze zadního okýnka. Při parkování nebo couvání to nevadí, mohu použít „couvací“ kameru a pomáhají i parkovací senzory, ale při cestě na dálnici nebo okresní silnici je výhled nedostačující.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – sedadla jsou velmi pohodlná se skvělým bočním vedením
Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – vzadu je dost místa i pro dospělého člověka
Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – umístění sedačky přes systém Isofix nebyl problém

Zavazadlový prostor o objemu 450 litrů je pro takové auto překvapivě velké číslo a pro mé potřeby dostačující. Páté dveře usnadňují přístup do zavazadlového prostoru a jeho pravidelné tvary zlepšují Tetris, kterým si pravidelně procházím, když skládám do kufru všechny naše věci. Nutno zmínit, že Škoda nabízí objem kufru 590 litrů a zde Hyundai jasně poráží.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – objem kufru je 450 litrů
Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – do kufru se vejde kočárek, nosítko pro prcka, taška na kočárek a další drobnosti

Krásný zvuk, pohodlné svezení a není to žádný šnek

I když je i30 fastback naladěn sportovně, velmi dobře filtruje nerovnosti vozovky a mohu jízdu v něm označit za pohodlnou. V tomto ohledu Hyundai vyhrává. Jistě za to může i více prvková zadní náprava, kterou mají na rozdíl od Škody všechny motorizace. Velkou pochvalu ode mě získává sedmistupňová automatická převodovka, u které jsem ani nepostřehl, že řadí. Akcelerace byla slušná a v režimu sport přímo neskutečná. K dispozici jsem měl benzinový čtyřválec 1.4 T-GDI s výkonem 140 koní.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – full LED světlomety vč. denního svícení
 

140 koní může někomu znít jako slabý výkon, ale do lehkého auta (cca 1,3 t) je ideální. Krásný byl i projev motoru při vysokých otáčkách, jeho lehce dunivý zvuk byl pro mé uši jako rajská hudba. Zde opět plusové body pro Hyundai. Cenově je Hyundai také přívětivější, ať už jde o základní model, který nabízí Hyundai o cca 50 000 Kč levněji než Škoda, nebo v doplňkové výbavě. Důležitá je i délka záruční lhůty. Hyundai nabízí pětiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů. Škoda pouze dvouletou.

Hyundai i30 fastback –
Hyundai i30 fastback – bestie s otevřenou tlamou to sice není, ale vypadá to hezky

Závěr Hyundai i30 fastback

Hyundai jde proti domácí Škodě Octavii. A já osobně ho vidím jako vítěze. Fastback je stylovější, podle mě míří na mladší klientelu. Přemluvit věrné zákazníky Škody je těžké. Jsou prostě věrní. Chtějí praktický, usedlý a z davu nevyčnívající vůz. Nemyslím si, že je Hyundai přemluví svou agresivní reklamou, spíš naopak. Pro Hyundai je nejlepší reklamou samotné auto. Je krásné, dynamické, zábavné, stylové i cenově výhodnější než konkurence, na kterou míří. A to byla jen část důvodů, proč mně při srovnání vyšel Hyundai i30 fastback lépe.

 

Plusy a mínusy

+ Krásný a netradiční design
+ Režim sport
+ Pohodlný podvozek
+ Automatická převodovka
+ Překvapivě velký zavazadlový prostor
– Horší výhled ze zadního okýnka