FACESTARAutotestVolvo XC40 Recharge: Silák ze severu s chutí řídit plnou udržitelnost

Volvo XC40 Recharge: Silák ze severu s chutí řídit plnou udržitelnost

Do našeho redakčního týdenního testování nám přistálo nejmenší SUV od Volva XC40. Je to ideální společník nejen do města, mimo něj. I když je již v nabídce také verze s jedním elektromotorem na přední nápravě, my jsme testovali výkonnější verzi s elektromotory na obou nápravách.

Na první pohled je to kompaktní městské SUV s výkonem 300 kW (408 k), točivým momentem 660 Nm a zrychlení z nuly na stovku za 4,9 sekundy. Baterie s kapacitou 75 kWh umožní vozidlu jet na jedno nabití až 400 km. Vstup pro nabíjení se nachází na levé straně vzadní části vozu. Toto řešení je jistě praktičtější, než kdyby mělo být umístěno vpředu před dveřmi řidiče. I díky kompaktnějším rozměrům se tak pohodlně dostanete i na špatně řešená nabíjecí místa.

Již od prvního momentu sešlápnutí plynu máte v rukou asfalt trhající výkon a točivý moment, který vystřelí auto dopředu jako z praku. Jízdní vlastnosti na druhé straně sportovní nejsou, ale potenciál zrychlení přispívá k vyšší bezpečnosti jízdy. Pohon je permanentně 4×4 a rozdělení hnací síly je v poměru 50:50. Zvláštní je, že v tomto elektromobilu nenajdete žádné jízdní režimy. Jak budete jezdit, taková bude reálná spotřeba. Styl vaší jízdy se odráží na tom, kolik spotřebujete kWh na 100 km.

Dvojice elektromotorů vytváří aktivní pohon všech kol, který spolu s naladěným podvozkem dodává velmi podmanivý jízdní projev. Náklony karoserie i přes vyšší stavbu auta jsou minimální.

Svým chováním patří XC40 Recharge Twin na vrchol současné produkce Volva. Autu sedí kvalitní univerzální pneumatiky Pirelli Scorpion, jež jsou součástí standardní výbavy a jsou navrženy přímo pro tento model.

Promyšlený design

Design tvoří nedílnou součást auta jak zepředu tak i zezadu, světla ho prostě prozradí. Auto se bude líbit všem, kteří mají rádi praktický, jednoduchý a především účelný design bez zbytečných výstřelků. Bílý lak s perleťovým efektem dodává autu luxusní vzhled.

Nechybí přední natáčecí Full-LED světla v tradičním designu, elegantní 20″ kola. Poznávacím znamením jsou tvarovaná skla zadních dveří a nechybí samozřejmě pro Volvo řady SUV naopak typicky tvarovaná zadní světla. Zkrátka Volvo na čistý elektrický pohon. 

Udržitelnost na prvním místě

Uvnitř auta najdete plno recyklovaných materiálů, což je nejlépe vidět asi na textilním potahu z vnitřní strany dveří potaženém hrubší textilií. Volant a volič směru jízdy, vypadá jako potažený čalouněnou kůží, avšak použitý materiál je syntetický. Rozdíl nepoznáte a na omak vnímáte kůži. Zbytek interiéru pokrývají povrchy, jako například měkčené plasty, umělá kůže. Stejně tak akorát jsou tzv. černé lesklé plochy Piano Black, které jsme navíc po celou dobu nečistili, neotírali, neleštili. Na fotkách jsou po týdenním testování vidět drobné částečky prachu.

Když už jsme u toho, tak i středový panel je zahalený do černé lesklé, v případě infotainmentu to k sobě neskutečně ladí. Otisky prstů nejsou zas tak na závadu, po stránce estetiky je vše na spravném místě. 

Méně je více

Propojení hliníkového obložení s textilními koberečky v interiéru, na omak příjemný kobercový potah dveří to všechno spolu jednoduše hraje do noty a ukazuje se, že méně je někdy více a není potřeba dalších materiálů. Designéři odvedli v tomto případě velmi slušný výkon. Prakticky rešitelné jsou rovněž úložné prostory uvnitř interiéru.

Google řízení

Naprostou výhodou softwarového řešení infotainmentu je, že po aktivaci do Google účtu získáte přístup k integrovaným službám Google a navíc vám XC40 poskytne intuitivní uživatelské rozhraní, které vychází z OS Google Android.

Skvělé na radiomapě je zobrazení stavu baterie v cíli. Navigace od Google zná dopravní situaci i reliéf trasy, a tak dokáže předpovědět množství energie potřebné na plánovanou cestu. Samozřejmostí jsou dobíjecí stanice v okolí a to včetně filtrů, takže vám najde stanici preferovaného poskytovatele, s preferovaným typem dobíječky i to, zda je dobíječka aktuálně volná. S pouhými deseti procenty v baterii tak nemusíte zoufat, stejně jako my, zda je v dojezdové vzdálenosti stále volná dobíjecí stanice. 

Nechybí Google Asistent, Google Mapy a taky Spotify. Všechno v pohodě přes rozhraní vašeho auta a žádná potřeba propojitelnosti s Android Auto. Vše je přehledné, jednoduché a naprosto dostačující pro řidiče. Pro ještě větší pohodlí dopočujeme stáhnout aplikaci Volvo Cars, kde si jednoduše můžete nastavit potřebné parametry, vidíte aktuální stav nabití auta, reálnou spotřebu i reálný dojezd. To je u Volva za nás jednoznačně numero uno! 

Dynamika a slušný potenciál i na ekonomickou jízdu jsou jsou na vysoké úrovni. Při klidném tempu mimo dálnici není problém jezdit za hodnoty kolem 18 kWh/100 km a slibovaných 400 km i lehce překročit.

Elektromobil to není jen výkon, zrychlení a objem zavazadlového prostoru, který je v tomto případě 413 litrů, ale také parametry nabíjení. To u námi testovaném modelu lze v případě rychlonabíjení na maximum 150 kW 11 kW v případě AC. Maximum drží jen poměrně krátkou dobu při nízkém vybití, nad stovkou do 60 % a následně postupně klesá až na 50 kW někde kolem 85ti procent.

Naše reálná zkušenost při běžné jízdě odpovídající dynamice vozu ukázala průměrnou spotřebu 35 kWh/100 km, ekonomická jízda vynesla 22 kWh/100 km. Dojezd se díky vyšší spotřebě zkrátí na přibližně 260 kilometrů. Volvo XC40 Recharge Twin skvěle jezdí i vypadá a odvádí dobrou práci. 

XC40 Recharge Twin je skvělý elektromobil. Jsou zde vychytávky jako tepelné čerpadlo či dobře zvládnuté ovládání jedním pedálem. Radiomapa postavená na systému Android s velkým potenciálem a pak především jízda na čistou elektřinu. Co víc si můžete přát!

Hodnocení redakce facestar: 99,8%

+ Exkluzivní design
+ Udržitelné materiály
+ 150 kW DC nabíjení
+ Informace z nabíjení 
+ Infotainment s plánováním trasy
 
– spotřeba na dálnici
– menší zavazadlový prostor

Související články