Elektromobily se v poslední době staly doslova horkým zbožím na automobilovém trhu. Není se čemu divit, jejich obliba u zákazníků roste, infrastruktura se rozšiřuje a stále více se prosazují alternativní elektrifikované pohony. Pro testování jsme zvolili 100% elektrický nový Opel Mokka-e. Jak v našem náročném testu obstál a co nás nejvíce zaujalo se dozvíte v článku.
Před samotnými jízdními dojmy se ale podívejme na design a novou filozofii značky Opel, která se odráží zejména v designu exteriéru a interiéru. Jedná se o velmi zajímavou a poutavou změnu, jak jsme se přesvědčili v redakci na vlastní kůži. A věřte, že elektrický Opel Mokka-e v křiklavě zelené barvě je extrémním poutačem pozornosti.
Mokka je první model značky Opel, který má novou přední masku chladiče Opel Vizor, která se táhne pod kapotou přes celou přední část vozu. Opel Vizor je elegantní modul, který spojuje hlavní prvky značky do jednoho horizontálního uspořádání. Patří k nim zejména nejnovější generace maticových světlometů IntelliLux LED a výrazná denní světla LED s typickou siluetou křídel, která jsou uprostřed kapoty přerušena bleskem. Na každém detailu v exteriéru je vidět, že Opel neponechal nic náhodě a vytvořil působivý vůz.
Tři, dva, jedna ….start
Poté, co nastoupíte do vozu, stisknete skryté tlačítko startování motoru pod volantem, uslyšíme tiché probuzení pohonné jednotky se zvukovým signálem.
Uvnitř vozu vás přivítají dva širokoúhlé displeje s úhlopříčkami 10 a 12 palců. Centrální displej je natočen směrem k řidiči a celý koncept na vás udělá skvělý dojem. Pure Panel nabízí nejnovější technologie, informace. Grafika je přehledná, oceňujeme plnou konektivitu (Bluetooth, Wi-Fi) včetně nativní navigace a podpory Apple CarPlay a Android Auto. Digitální sdružený přístroj nabízí stejné rozlišení a zobrazované údaje/grafiku můžete měnit na hlavním displeji. Testovanou Mokku-e jsme měli v nejvyšší konfiguraci Ultimate, navíc s koženými sedačkami, které jsou manuálně nastavitelné s masážní funkcí.
Design středové konzoly vypadá velmi decentně. Díky zapuštěné elektrické parkovací brzdě a nové elektrické „řadicí páce“ nenarušují design tunelu žádné vyčnívající prvky. Všechny ovládací prvky jsou zapuštěné a přehledné.
Asistence v každém úhlu
Nechybí ani pokročilé asistenční systémy, jako je aktivní sledování okolí vozidla s autonomním brzděním v případě nouze, sledování dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, sledování pozornosti řidiče, sledování okolí za vozidlem při couvání, aktivní parkovací systém s automatickým parkováním a v neposlední řadě adaptivní tempomat, který spolupracuje s aktivním udržováním jízdního pruhu. K dispozici máte režimy – Eco, Normal a Sport. V těchto režimech jsou k dispozici také různé výkony – 60 kW, 80 kW, 100 kW.
Pohodlí pro cestující vpředu i vzadu je opravdu dostatečné. Toto vozidlo je určeno pro maximálně dvě, v nejhorším případě tři osoby. Mokka-e je malé městské SUV, které nezklame. Zavazadlový prostor nabízí základní objem 350 litrů a oddělené dno, což je dostatečný parametr pro vaše každodenní potřeby.
Elektrická Mokka-e má skutečně co nabídnout. Točivý moment elektromobilu je něco, co se spalovacím motorem nemáte šanci získat. Mokka-e má výhodu i ve městě díky krátkému rozvoru, kde využijete její agilitu.
kWh pod kapotou
Pod kapotou se nachází baterie s kapacitou 50 kWh. Celkový výkon elektrické pohonné jednotky je 100 kW. Největší výhodou je rychlé nabíjení o výkonu 100 kW, ale při 80 % nabití baterie klesne na 75 kW. Reálně můžete mít vůz nabitý z doporučených 20 % na 80 % za méně než 30 minut. Potěšující je také třífázová nabíječka s výkonem 11 kW.
Co se týče podvozku, je to dobrá práce konstruktérů, podvozek nadprůměrně polyká všechny nástrahy našich silnic, je tichý, ale zároveň i trochu tvrdý. S Mokkou-e lze jezdit svižněji (v rámci možností), podvozek vás podrží, těžiště je díky bateriím nízko, ale nečekejte zázraky.
Mokka-e jezdí velmi komfortně, nástup výkonu je pozvolný a celkově je to taková vlažná a pohodová jízda, ideální ve městě a po městě, kde využijete režim „B“, rekuperační systém, který je dostatečně účinný na to, aby se tato novinka dala částečně používat jako jednostopé vozidlo, které vrací energii do baterie + šetří brzdové destičky a kotouče. Režim „B“ se aktivuje samostatným tlačítkem.
Test na jedničku
Během naší testovací jízdy jsme vyzkoušeli to, co elektromobilům vyhovuje nejméně a tím je dálnice! Konkrétně jsme se vydali na cestu směr Praha-Dráždany a zpět, tedy celkem 300 km. Auto jsme převzali s baterií nabitou na cca. 98 % a dojezd podle palubního počítače ukazoval 289 km.
Po ujetí prvních 100 km rychlostí asi 115 km/h klesla kapacita na 56 % a dojezd ukazoval 120 km. Dodáváme, že maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Neváhali jsme a vyzkoušeli první nabíjení na 50kWh CCS combo rychlonabíječce od ČEZ v Trmicích při cestě směr Německo, která vůz nabíjela rychlostí 142 km za hodinu. Asi po 25 minutách jsme měli k dispozici 89 % a vyrazili jsme směr na dálnici k hranicím. V Dráždanech následovaly okresní silnice, kde jsme testovali zrychlení, celkové chování vozu atd., dokud jsme nedosáhli přibližně 40 % kapacity. V Německu jsou na elektrifikaci řádně připraveni při pohledu na mapu elektronabíječek na displeji (sami si můžete nastavit v menu oznamení pro nejbližší elektrostanici), bylo jasné, že není problém najít při cestě v Dráďanech a okolí nabíječku pro elektromobil. Opel Mokka-e městu zkrátka sluší.
Cestou zpět do Prahy jsme se zastavili na stejném místě na rychlonabíječce ČEZ, kde jsme využili plný nabíjecí potenciál. Standardní výbavou je systém rychlého nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW, který umožňuje nabít baterii na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Během několika minut jsme měli k dispozici více než 70 % kapacity a dojezd přibližně 175 km.
Pro Mokku-e to byl opravdu náročný den, protože jsme hodně jezdili, většinou po dálnici, což není její teritorium, musíme ale pochválit, že nás ani jednou nezklamal naopak mile a příjemně potěšil. Opel Mokka-e je kompaktní elektromobil, který vám přinese pohodu na cestách a to jak krátkých tak i dlouhých. Je to zkrátka elektrizující zážitek.
Hodnocení:
Plusy:
Mínusy:
– méně místa na hlavu na zadních sedadlech