Již brzy se v Evropě objeví nová Toyota GR Supra se šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou (iMT). Díky novému přírůstku do této sestavy bude Toyota všechny tři modely GR na evropských trzích nabízet s manuální převodovkou a třemi pedály, buďto standardně pro GR Yaris, nebo na přání u GR Supra a GR86.
GR Supra byla prvním globálním modelem značky Toyota v rámci programu GAZOO Racing (GR) a od prvního okamžiku od premiéry v roce 2019 představovala dokonalé zhmotnění ducha GR.
Mimořádné kvality definující dílčí značku GR ještě posílilo uvedení modelu GR Yaris a bezprostřední uvedení kupé GR86 – vozů zrozených z vášně pro motoristický sport, navazujících na úspěchy ze světových šampionátů a zkušenosti týmu TOYOTA GAZOO Racing.
GR Supra se od počátku nabízela s řadovým šestiválcem 3,0 litru o výkonu 340 koní (250 kW) v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. O rok později doplnil tuto řadu nový motor 2,0 litru o výkonu 258 koní (190 kW), opět standardně s automatickou převodovkou.
Ačkoli na vůz a jeho schopnosti reagovala světová média i fanoušci pochvalnými ohlasy, nevyhnutelně visela ve vzduchu otázka, zda bude tento vůz k dispozici i s manuální převodovkou.
Šestistupňová manuální převodovka
Manuální převodovka pro Toyotu GR Supra byla navržena a odladěna speciálně pro spolupráci s řadovým šestiválcem uvedeného kupé.
Srdcem nové převodovky je nově navržená spojka o větším průměru a se zesílenou talířovou pružinou. Nová komponenta s větší třecí plochou a silnější pružinou vykazuje prvotřídní dynamické schopnosti odpovídající vysokému točivému momentu jednotky v Toyotě GR Supra.
Inteligentní řízení
Převodovka iMT používá inteligentní řídicí systém s novým softwarem, který klade důraz na sportovní jízdní schopnosti. Parametry pro řazení nahoru byly odladěny ve prospěch točivého momentu motoru v okamžiku sešlápnutí spojkového pedálu a jeho uvolnění; pro řazení dolů byl software odladěn ve prospěch konzistentních reakcí.
Výchozí nastavení iMT je možné v režimu Sport na přání řidiče vypnout.
Převodový poměr se zkrátil ze 3,15 (GR Supra s automatem) na 3,46 s cílem zamezit pocitu pomalých reakcí při rozjezdu nebo slabšího pružného zrychlení. Výsledkem úprav jsou sportovní reakce a síla odpovídající schopnostem sportovního vozu.
Odpružení a řízení
Všechna provedení Toyoty GR Supra používají nově odladěnou soustavu odpružení, která optimalizuje jízdní schopnosti vozu s novou manuální převodovkou.
Z použitých opatření jmenujme tužší vulkanizovanou pryž v pouzdrech předních i zadních stabilizátorů nebo nové odladění tlumičů. Jinak naladěny jsou i mechanické součásti elektrického posilovače řízení a funkční parametry celého systému.
Nový středový panel
Změny související se zástavbou nové manuální převodovky pro Toyotu GR Supra se neomezují na samotné hnací ústrojí. Zvláštní pozornost byla věnována začlenění nového systému do kokpitu vozu.
V daném případě nešlo pouze o záležitost záměny jednoho voliče převodovky za jiný; návrháři se zaměřili na optimální umístění hlavice převodovky ve prospěch precizního a rychlého řazení i co nejlepší zpětné vazby.
Dosavadní konstrukce středového panelu neposkytovala dostatek místa mezi řadicí pákou a ovládacím panelem klimatizace. S ohledem na ergonomii bylo nutné přepracovat jednotku panelu a volič jízdních režimů.
Po přepracování vznikl velkorysý prostor (42 mm) mezi hlavicí řadicí páky a panelem klimatizace.
Důležitou součástí pocitu těsného propojení s vozem je hmatová odezva řadicí páky a ovládací síla při řazení, a tak konstruktéři věnovali pozornost hmotnosti a tvaru hlavice voliče i kvalitě řazení stupňů. Toyota nakonec upravila sílu potřebnou k řazení zpátečky a rozhodla se pro těžší hlavici voliče (200 g) ve prospěch příjemnějšího efektu setrvačnosti při používání.
Systém řízení trakce
Systém řízení trakce i brzdová soustava Toyoty GR Supra prodělala optimalizaci v souladu se zástavbou manuální převodovky.
S automatem je možné rozjíždět se s vozem do kopce na dvojku, stojí-li opačná kola na povrchu s odlišnou přilnavostí – například je-li vůz zaparkován na vozovce se zledovatělou krajnicí. Rozjezd je pak hladký, bez couvnutí nebo prokluzu kol. V případě manuální převodovky je nutné použít jedničku, kdy v okamžiku uvolnění spojkového pedálu hrozí vyšší riziko prokluzu kol. Konstruktéři proto odladili systém řízení trakce (TRC) tak, aby dosáhli podobně hladkého chodu jako v případě automatu. Systém dále prošel optimalizací s ohledem na vysoký točivý moment Toyoty GR Supra, široká kola a pohon zadních kol.
Nová funkce Hairpin+
Snaha nabídnout co nejvyšší potěšení za volantem Toyoty GR Supra v těch nejnáročnějších situacích se promítla i do uvedení nové funkce Hairpin+. Ta přináší větší volnost a atraktivní reakce zejména při zdolávání ostrých zatáček při jízdě do svahu (přes 5 %) na vozovkách s dobrou přilnavostí, např. v evropských horách.
GR Supra limited
Toyota GR Supra Limited 3,0 litru uplatňuje další opatření ke snížení hmotnosti, a v porovnání se současným modelem 3,0 litru s automatickou převodovkou vykazuje pokles pohotovostní hmotnosti o 21,8 kg.
Zástavba nové manuální převodovky a nových 19″ litých kol přinesla úsporu o 21,8
Kg. Pokles hmotnosti se odrazil v dalším zlepšení dynamického ovládání.
Exteriér a interiér v novém
Nová řada GR Supra přichází i s novými odstíny laku karoserie. V nabídce se nyní objevuje šedá Moareki a modrá Dawn. Výhradně pro vrcholné provedení 3,0 litru Limited s manuální převodovkou se nově nabízí matná bílá Moonstone. Verze Limited se bude nabízet výhradně s koženým čalouněním v hnědém odstínu.