FACESTARAutotestNissan X-Trail e-POWER: Charismatický svalnatec pro každodenní život s dávkou dobrodružství!

Nissan X-Trail e-POWER: Charismatický svalnatec pro každodenní život s dávkou dobrodružství!

Čtvrtá generace Nissan X-Trail se právem řadí mezi nejoblíbenější rodinné vozy na cesty za dobrodružstvím. Aktuální novinka je dostupná v konfiguraci s pěti sedadly, kterou jsme dostali na test, i v sedmimístné verzi pro početnější rodiny. Nový Nissan X-Trail e-POWER vás dostane nezvyklým pohonným ústrojím v podobě sériového hybridu.

Nejnovější X-Trail v barvě Stříbrná Champagne působí opravdu prémiově a to jak z venku tak samozřejmě i ze vnitř. Dělená přední světla mají matrixovou technologii pro vykrývání ostatních účastníků provozu. Světelný výkon je velmi slušný stejně tak i homogenita světelného pole. Matrixová technologie pracuje s malým množstvím segmentů, takže pracuje spolehlivě.

archiv redakce facestar

Elegantní exteriérový design v nejvyšší výbavě Tekna+ je zárukou kvality provedení a funkčností. Zaujme kvalitním zpracováním, příjemnými materiály i intuitivní ergonomií s klasickými ovladači. Jdeme rovnou do interiéru. Dveře mají velký úhel otevření pro pohodlné nastupování. Druhá řada sedadel se dělí v poměru 60:40, přičemž je k dispozici také středový otvor pro přepravu dlouhých předmětů.

Sedadla druhé řady lze posouvat vpřed pro zvýšení zavazadlového prostoru nebo usnadnění přístupu. Pasažéři zadruhé mají k dispozici ovládání klimatizace, dva typy konektorů USB a integrované sluneční clony. Komfort jízdy umocňuje panoramatické střešní okno s elektrickou roletou a otevíratelnou přední částí.

Prémiový obsah

Na sedadlech ale také na palubní desce, středovém tunelu nebo výplních dveří najdete extra jemnou kůži. Luxusnějšímu pocitu pomáhá i dřevěný šedočerný motiv dekoru a panoramatická střecha příjemně prosvětlující kabinu.

NissanConnect

Nissan se drží své osvědčené koncepce ovládání, když na středovém dotykovém displeji ovládáte pouze navigaci, multimédia a aplikace. Pro nastavení vozidla a asistentů je k dispozici přístrojový panel, na kterém nastavujete vše ostatní prostřednictvím tlačítek na volantu. Klimatizaci, nebo jízdní režimy a další, ovládáte klasickými mechanickými tlačítky.

Infotainment dostal novou grafiku s velkými dlaždicemi na domovské obrazovce, které si můžete seřadit podle sebe na několika obrazovkách. Navigační údaje si můžete prohlédnout i na projekčním displeji a na přístrojový panel lze zobrazit i mapu, zatímco Apple CarPlay lze připojit bezdrátově, u Android Auto se stále musíte spoléhat pouze na kabel USB. Dvojice 12,3palcových obrazovek infotainmentu NissanConnect s volitelným 10,8palcovým head-up displejem na čelním skle jsou hlavní dominantou interiéru.

archiv redakce facestar

Nastavení vozu pak provádíte na digitálním přístrojovém štítu pomocí ovládacích tlačítek na volantu, takže z něj při jízdě nemusíte sundávat ruce.

Síla e-POWER

Nissan s novou hybridní technologii e-POWER přijíždí v podobě zcela nové generace dospělejšího vozu X-Trail. Systém e-Power je jeden z mála čistě sériových hybridních pohonů na trhu. Skládá se z benzinového tříválce s turbodmychadlem o objemu 1,5 litru s variabilním časováním ventilů, který je o výkonu 116 kW používán vždy pouze v roli generátoru.

K pohonu kol slouží v našem případě pouze dvojice synchronních elektromotorů s permanentním magnetem. Přední motor má výkon 150 kW/330 Nm a zadní motor 100 kW/195 Nm. Jelikož tyto elektromotory dosahují svá maxima v různých časech, Nissan udává celkový výkon systému 157 kW, ale neuvádí kombinovanou hodnotu točivého momentu.

Systém využívá lithium-iontovou baterii s kapacitou 1,97 kWh. Díky poměrně vysokému výkonu a točivému momentu elektromotorů jsou jízdní vlastnosti velmi blízké elektromobilu.

Rekuperace

Jednotka e-POWER využívá „lineární ladění“, které řídí provoz benzinového motoru tak, aby otáčky odpovídaly zhruba jízdnímu režimu vozidla. Motor běží pouze v otáčkách, které jsou nezbytné pro činnost, což výrazně snižuje hlučnost hlavně při pohybu v obytných zónách a městech. Baterie se stejně jako u jiných hybridů nabíjí pouze za jízdy, a to buď činností motoru, nebo rekuperací.

Systém režimů

Správné naladění vyžaduje velmi přesné řízení i predikci a dostatečně dimenzovaný výkon jednotlivých prvků systému. To je možná i důvod, proč lze modely využívající sériový hybridní systém spočítat na prstech jedné ruky. Z elektromobilů je převzat režim e-Pedal, ve kterém můžete rychlost ovládat pouze mačkáním a uvolňováním plynového pedálu, přičemž brzdový pedál využíváte pouze při brzdění do nuly nebo při potřebě prudšího brzdění. Systém se aktivuje pomocí přepínače na středovém panelu. Kromě standardního, eko a sportovního režimu je zde také volba off-road a sníh. Ve středu otočného přepínače je tlačítko režimu pro sjezd z kopce. Pohonný systém je vyladěný výborně a vůz si poradil ve všech podmínkách bez jakýchkoli problémů.

Po uvolnění akcelerátoru e-Pedal Step brzdí X-Trail o hodnotě 0,2 g, což je dostatečné pro rozsvícení brzdových světel. Nový Nissan X-Trail přichází také s novým systémem pohonu všech kol e-4ORCE, který je navržen pro elektrifikované pohony a zajišťuje jistotu trakce a dobré zrychlení za všech podmínek. Systém se dvěma elektrickými motory má celkový výkon 157 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 vteřin.

V rámci našeho týdenního testování X-TRAIL v elektrifikované podobě neztratil nic ze svých offroadových schopností. Jízdní vlastnosti jsou dobré, je však třeba počítat s výškou karoserie, kterou cítit zejména při vyhýbacích manévrech. Zátah pohonné soustavy je velmi dobrý a překvapí dobré odhlučnění kabiny. To se hodí zejména v kombinaci s prémiovým audiosystémem Bose, který vám nabídne opravdu nevšední zvukový zážitek.

Na hybridu nás asi jako každého zajímá spotřeba. Samozřejmě vzhledem k tomu, že vůz má hmotnost téměř dvě tuny a má vysokou stavbu karoserie, nemůžete očekávat nějaké zázraky. V rámci města a blízkého okolí jsme jezdili za 6,2 l/100 km. Na okreskách spotřeba vycházela na 7,2 l/100 km. Celkové spotřeby jsme dosáhli na úrovni 7,4 l/100 km. Při jízdě v našem případě po německé dálnici, kde je rychlost neomezená, je již třeba počítat is výrazným vlivem aerodynamického odporu a s tím, že hybridní systém je trvale napájen generátorem. Spotřeba se zde pohybuje kolem 8 – 9 l/100 km. Nám se podařilo dostat na hodnotu 8,3 l/100 km.

Objem 575 litrů

Pětimístná konfigurace sedadel a zavazadlový prostor se základním objemem 575 litrů už jen podtrhují šikovnou praktičnost. Kufr je dostatečně velký, s rozměrnou ložnou plochou a příjemně vysoký. Docela praktické je dvojité dno řešené dvěma deskami. Ukrývá se pod nimi místo na drobnosti, současně však tyto desky mohou posloužit jako děliče. Nissan X-Trail se sériovým hybridem a čtyřkolkou je přitom příjemným parťákem pro každý den, charakteristickým tichou jízdou a snadnou ovladatelností. 

Hodnocení

Plusy
Design
Zpracování interiéru
Technologická výbava
Off-road režimy

Minusy
Vrácení vozu

Související články