FACESTARAutotestMazda CX-5: Elegantní dáma s jistou dávkou agresivity i luxusního stylu

Mazda CX-5: Elegantní dáma s jistou dávkou agresivity i luxusního stylu

Mazda se vždy řadila mezi automobilky, které dokážou překvapit. Pokud tedy vybíráte rodinný vůz a řízení neberete jen jako rutinu, zkuste japonskou Mazdu, která zůstává krásná i praktická ve všech směrech i po faceliftu, jako je CX-5.

Na první pohled vás osloví přední maska se specifickou mřížkou chladiče. Také motiv křídel dodává vozu agresivnější charakter. Přední Full LED světlomety dostaly nový design, ale díky novému designu budou svítit ještě lépe. I v tomto případě na nejnovější generaci CX-5 najdete černé lemování okolo podběhů a prahů. 

Stejně tak i zadní LED světla mají nový design. Námi testovaná verze Newground, je určená pro ty, kdo rád jezdí mimo silnici. Tato verze dostala limetkově zelené detaily venku i v interiéru, jako jsou neonově limetkově zelené rámečky výdechů ventilace, ozdobné švy na černém čalounění a decentní detail na přední masce. Když na ni zasvítí slunce, není možné od ní odtrhnout zrak. Barva Zircon Sand je neokoukaná a autu vysloveně sluší, rozhodně budí pozornost a dotazy z našeho okolí.

Jak už jsme zmínili nová Mazda CX-5 slušně přitahuje pozornost a ponechává si svůj charakteristický elegantní design s důrazem na přední část. Stejně tak i zadní část auta nepůsobí nudně ba naopak. Zásadní designové změny se týkají primárně modernizovaného nárazníku a také světel. Obojí zdůrazňují dynamiku a sportovnost auta i jistou dávku agresitivy ve smyslu, dejte si na mne pozor, ukážu vám co se ve mne skrývá.

Auto je vybaveno supermoderními asistenčními technologiemi, které se starají o plynulou jízdu a bezpečnost posádky. Například sledují vepředu jedoucí vozidla i chodce okolo vozovky, dokáží předvídat riziko kolize a v nejhorším případě přibrzdí nebo auto zastaví.

Tahle elegantní dáma pod kapotou ukrývá čtyřválcový benzinový motor Skyactiv-G. Atmosféra o objemu 2,5 litru s výkonem 194 koní a 258 Nm točivého momentu. Kombinovaný s šestistupňovou samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Motorizace disponuje systémem vypínání poloviny válců při nižší zátěži, při ustálené konstantní jízdě, pracují jen dva vnitřní válce. 

Luxusní interiér

První, co přitáhlo naší pozornost, byla 10,25palcová obrazovka multimediálního systému. Co je naprostá pecka je samotné ovládání z loketní opěrky. Infotainment se totiž neovládá dotykem, ale pomocí jednoduchého joysticku, který je umístěný na středovém panelu. Otáčení je plynulé a rychlé, například při zadávání adresy v navigaci to je naprostá hračka, potvrzení příslušného úkonu se provádí pouhým stisknutím ovládácího kolečka. Pokud se potřebujete dostat rychle do menu stačí zmačknout symbol domečku a jde v okamžiku na hlavní nabídce.

Chválíme head-up displej, který je jasný a přehledný. Promítá na čelní sklo rychlost, aktuální rychlostní limit a na kolik máte nastavený tempomat. 

Stejně tak ovládáte i hlasitost médií, navigaci, telefon. Pozitivní natom všem je, že displej je pořád krásně čistý, nehrozí tak žádné otisky prstů. Systém navíc zůstává poměrně jednoduchý, takže se v něm neztratíte a za pár minut se ho naučíte ovládat, jako byste ho znali odjakživa. K ovládání klimatizace přísluší klasický panel s velkými otočnými ovladači pod limetkovými výdechy.

Palubní desku tvoří kombinace klasických budíků s kulatým displejem uprostřed auta. Boční jsou mechanické, prostřední digitální. Prostředí je to jasně přehledné a čitelné ze všech úhlů. 

Zelený život na palubě

Další pozitivní věc, která nás na interiéru zaujala, jsou limetkové detaily. V případě linek na sedadlech vše příjemně oživují, lemování výdechů klimatizace působí elegantně a interiéru dodají dávku luxusu.

Ještě k sedadlům. Jsou od základu důkladně přepracovaná, díky své vyšší tuhosti se hodí i na delší služební cesty či dovolenou. Z hlediska pohodlí jsou naprosto dokonalá a navíc téměř bezúdržbová. Povrch materiálu je na dotek velmi příjemný.

Kokpit vozu je opravdu příjemné místo k životu, a to i na zadních sedadlech, kde mohou bez problémů cestovat děti i dospělí. V zadní části se nachazí dělící loketní opěrka, která může sloužit, třeba jako stolek, kde můžete nabíjet chytrý telefon či tablet na svých cestách, stejně tak vložit kelímek s kávou nebo menší láhev není zde žádný problém.

V interiéru na vás čeká dostatek místa i v kufru se svými 506 litry se nemusíte obávat, že by se vám zavazadla nevešla ba naopak. Údržba je v tomto případě jednoduchá stačí vyndat celý díl, pod kterým se nachází gumová vložka, kterou lze také rovněž jednoduše vyčistit. 

 

Středový panel

Adaptivní tempomat je skvělý nejen při popojíždění ve městě ale i na dálnici. Samozřejmostí je hlídání mrtvého úhlu nebo hlídání provozu při couvání do ulice. Velkým bonusem je parkovací kamera a senzory, které zajistí přesné parkování s dokonalou videlností.

Vedle tempomatu se nachází tlačítko ruční brzdy. Základní sada tlačítek je určená na to, co chcete mít při ruce, jako například nastavení klimatizace a topení. Stejné je to i na multifunkčním volantu, který je bohatě pokrytý tlačítky, ovládání je rychlé a praktické. 

Na dálnici jako doma

Mazda CX-5 je určená pro každého, kdo miluje svižnou a pohodovou jízdu, přináší celkové pohodlí i jízdní komfort. Pohon 4×4 pracuje bezvadně. Spotřeba je úměrná a není žádný důvod se obávat, že by tím utrpěl rodinný rozpočet. Testovací týden jsem zahájili i ukončili s průměrnou spotřebou cca 8 litrů, což vzhledem k benzínovému motoru, automatu a velikosti auta je slušná hodnota. V našem případě při rychlosti 225 km na německé dálnici.

Dynamika na dálnici je příjemná a výkon vám na silnicích chybět rozhodně nebude. Při předjíždění jsme otestovali na dálnici režim sport, který zrychlí reakci na plyn a umožní celý manévr provést v co nejkratším čase. Mimo dálnici na pohodovou a víkendu jízdu se dostanete na hodnotu 6 litrů, tedy opět fantastický výsledek. 

Mazda CX-5 je sice SUV, těžké (1,7 tun) a s vysokým těžištěm, přesto je její řízení skutečným zážitkem, na který budeme v redakci dlouho vzpomínat. Díky atmosférickému motoru zrychluje plynule a hladce, ochotně zatáčí bez remcání. Automat v našem případě odvedl slušnou práci, za kterou se nemusí stydět. 

Musíme také pochválit celkové odhlučnění kabiny, které je na velmi vysoké úrovni. Jízda s novou Mazdou CX-5 je doslova příjemně tichým zážitkem i na dálnici. Dovnitř nepronikají žádné nepříjemné zvuky od podvozku, motor je slyšet jen vzdáleně, stejně tak i aerodynamicky hluk je odizolován slušně.

Mazda u nás jednoznačně vítězí svou uživatelskou přívětivostí, jednoduchostí a příjemným a elegantním designem. Řidiči přináší radost z každé jízdy, jako v našem případě a to už se dnes jen tak nevidí. Nová CX-5 je stále svá a dokáže vás podržet a nezklamat v každé situaci.

Hodnocení: redakce 99%

+ dokonalý podvozek
+ luxusní design
+ spolehlivý motor
+ příjemné nastupování
 
– vyšší spotřeba

 

 

 

 

 

 

Související články