FACESTARAutotestAutotest Volvo XC40 Recharge: Švédská síla s grácií a talentem

Autotest Volvo XC40 Recharge: Švédská síla s grácií a talentem

Vypadá jako běžné malé SUV, jede absolutně tiše a má výkon charakteristický sportovního vozu, je příjemně kompaktní a dobře se s ním díky tomu i pohybuje ve městě. Toto je nové Volvo XC40 P8 Recharge, náhled do švédské budoucnosti, která je a bude 100% elektrická.

Jako jedna z prvních vyhlásila švédská značka Volvo plán elektrifikace celé modelové řady svých vozů, od roku 2030 se hodlá zbavit spalovacích motorů. Nejpozději v roce 2040 plánuje stát se klimaticky zcela neutrální společností. Nyní přichází Volvo XC40 Recharge, které má zkrátka vše co k životu potřebujete. Auto se bude líbit těm, kteří milují jednoduchý a praktický design bez zbytečných výstřelků. 

Ze všeho nejvíc chválíme designéry, kteří v tomto případě dostali volnou ruku a díky tomu nové Volvo charakterizují ostrě řezané línie a několik odvážných prvků a nejen to. Součástí přední masky jsou natáčecí Full-LED světla v tradičným designu. Námi testovaný model obul elegantní 20″ kola, (základ tvoří 19″ kola).

Poznávacím znamením XC40 jsou netypicky tvarovaná skla zadních dveří, zato typicky tvarovaná zadní světla jsou jasným důkazem toho, co dělá Volvo Volvem. Náš „Švéd“ byl vyšperkován v šedozelené barvě Sage Green, k tomu dostal i kontrastní černou střechu, která tak dojem z auta posunula o úroveň výš. 

Pod kapotou cvičí 400 koní

O pohon se starají dva elektromotory, které dohromady generují 408 koní a 660 Nm točivého momentu, na stovku akceleruje pod 5 vteřin. Díky tomu tak poráží drtivou většinu konkurence. Výkonnější verze, kterou jsme dostali na týdenní testování právě i my, má i o něco větší baterii s využitelnou kapacitou 75 kWh a vyšší maximální rychlost 180 km/h. Přední kufr o objemu 32 litrů využijete nejen pro odložení nabíjecích kabelů ale i drobností, pokud například máte zaplněný hlavní kufr, který disponuje kapacitou. 430 litrů. 

Od základu jednoduchost

Volvo XC40 Recharge si jednoduše vyberete  a nakonfigurujete na českých stránkách zde. K dispozici jsou hned tři verze výbav Recharge, Recharge Plus a Recharge Pro, kombinovat je tak můžete s několika barvami, dvěma verzemi kol i interiéru. Ano tak jednoduché to je, stejně tak jednoduché a praktické je nové Volvo XC40 Recharge Pro P8. Auto stojí na kompletně nové platformě CMA. Soustava akumulátoru je chráněna bezpečnostní schránkou, která je integrována ve střední části podvozku. Právě zde je také zabudován speciální systém hašení. Umístění akumulátoru v podlaze současně snižuje těžiště vozu, před případným převrácením.

V námi testované verzi Recharge Pro máte k dispozici například otevíratelné panoramatické střešní okno, kompletní LED světla, 360stupňovou kameru, elektricky nastavitelná sedadla nebo prémiový systém Harman/Kardon. 

Chytře promyšlené detaily

Interiér elektrické XC40 je doslova příjemným místem pro život, ze kterého se vám nebude chtít vystoupit. Přestože jde o menší SUV, interiér je jednoduchý, ve všech ohledech praktický, hezký a líbivý.

Vzdušný, kvalitně zpracovaný, kompletně veganský a zaujme hned na první pohled například výplní dveří, kde je dostatečně velký prostor pro láhev, v našem případě notebook a další předměty. Volvo v interiéru používá materiály šetrné k životnímu prostředí, syntetickou kůži, aplikované koberce jsou z recyklovaných materiálů.

Klasický reproduktor, audiosystém Harman Kardon, jenž má 13 reproduktorů, se přestěhoval do horní části dveří, je další kladné a účelné řešení, zvuk je opravdu čistý a kvalitní. Dolní část dveří je místo tvrdého plastu pokryta měkkým a příjemným kobercem, z již zmíněných recyklovaných materiálů (PET), který se objevuje ve vetší časti interiéru, jako například po obou stranách středového panelu i v zadní části vozu.

Musíme uznat, že se jedná o opravdu funkční způsob, jak odstranit z interiéru nevzhledné tvrdé plasty z míst, kde běžně bývají u konkurence. Ve voze se cítíte zkrátka jako doma na gauči, pohodlně a více než příjemně. 

Do detailu vyladěný 

Odkládací prostor podsvícený je určený pro bezdrátové nabíjení a jeden port USB-C na středovém panelu jsou dokonalým řešením, pokud právě potřebujete dobít svůj chytrý telefon i jiná zařízení, za předpokladu, že máte auto plně nabité.

Velmi praktický a především účelný je také integrovaný odpadkový koš, který se rovněž nachází ve středovém panelu, ten například postrádáme ve většině konkurenčních vozů, stejně tak umístěný podavač kosmetických ubrousků. Každý prvek uvnitř interiéru vyladili designéři opravdu do detailu. Zmíníme například výsuvné poutko na tašku či kabelku, které se nachází u schránky spolujezdce nebo v zadním kufru, tohle opravdu zaslouží pochvalu.

Interiér vozu XC40 velmi příjemně prosvětluje panoramatické střešní okno s elektricky ovládaným stínítkem a otevíráním. Vše rychlé a pohodlné, sami si rovněž můžete zvolit otevření či zastavení, kdy se vám osobně vyhovuje nejvíce.

Pohodlné a příjemné jsou sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami, které nastavíte elektronicky. Dostatek místa na kolena je jak v přední tak i v zadní části vozu.

Sedačky jsou opravdu na dotek příjemné a měkké, praktickým doplňkem je možnost prodloužení sedáku u řidiče i spolujezdce. 

Švédský start

Velkým plusem pro elektrickou XC40 je zapnutí. Stačí nasednout do auta s klíčem v kapse, sešlápnout brzdový pedál zařadit D a auto je připraveno k jízdě. Nikde v interiéru nenajdete startovací tlačítko, prostě tam není. Rekuperace je silná a po sundání nohy z plynu auto ukládá energii do baterie a zcela zastaví. Tohle oceníte především ve městě. Komfortní podvozek zaručuje, že auto je tiché, a to i přes zimní pneumatiky i ve vyšších rychlostech. 

Technologie na palubě

Ovládání přes tlačítko na volantu a celé ovládání systému na palubě automobilu je velmi intuitivní. Vše je postaveno na systému Google Android a je prostě dokonalý. Jednodouchý design a rychlá odezva systému na 9″ displeji jsou zárukou dobrý řidičských vlastností. 

Pokud používáte jako my v redakci služby Google, oceníte výbornou integraci do auta. Stačí zadat váš Google účet a auto se díky vestavěné SIM kartě s roamingem propojí ihned s vámi. Hlasové ovládání Google Asistent poradí v každém směru, třeba i s klimatizaci. Navíc zde nechybí obchod s aplikacemi Google Play, kde najdete zejména Knihy Play, YouTube Music, Tune In, Telefon a samozřejmě Spotify. 

Díky vašemu Google účtu máte v Google Mapách dostupné vaše cíle, vyhledávání nabíjecích stanic včetně filtrace podle rychlosti a dokonce i podle toho, zda na nich lze používat nabíjecí kartu Plugsurfing, kterou obdržíte a vozem. 

V Evropě máte více jak 200 000 nabíjecích míst. Získáte také navíc možnost využít během prvních 12 měsíců zvýhodněnou nabídku na dobíjení v rámci sítě vysokorychlostních nabíjecích stanic Ionity, které se nacházejí ve 24 evropských zemích. Zvýhodněná cena za dobíjení bude 0,35 eur za 1 kWh elektřiny vč. DPH při nabíjení a platbě kartou Plugsurfing.

Při plánování trasy vám v Google Mapách auto ukáže, s kolika procenty dojedete, případně hned naplánuje nejbližší nabíjecí stanici. Vše je velmi rychlé, plynulé a intuitivní. Stejně tak je i 12″ displej umístěný před řidičem, jednoduchá grafika, dva podobné režimy s mapou i bez včetně spotřeby a jízdního režimu.

Asistenti pro bezpečnost

Na palubě rovněž nechybí celá řada užitečných asistentů, adaptivní tempomat s jednoduchým ovládáním na volantu a také aktivní hlídání pruhů. Vůz pozorně hlídá mrtvé úhly a také to, abyste při parkování nebo vyjíždění z místa do nikoho nenarazili, sám velmi prudce zabrzdí, když si to situace žádá, o tom, jsme se přesvědčili na vlastní kůži a oči.

Jízdní vlastnosti

Neuvěřitelných 400 elektrických koní je porce výkonu dělá s autem hotové zázraky. Má vyšší výkon než dražší konkurenční vůz stejné kategorie. Auto zrychluje jako blesk, za neuvěřitelné 4,9 vteřiny jste na stovce až do 180 km/h, kde ho zkrotí omezovač rychlosti. 

Díky pohonu čtyř kol je auto stále i na mokru a v našem týdenním testu i na sněhu. S tímto elektrickým mazlíkem si užijete zábavu i na okresních cestách, zátočinách. 

Dobito kdekoliv

Dvířka na nabíjení jsou umístěná vlevo vzadu, právě na místě, kde bývá běžně nádrž. Volvo chválíme za praktické tlačítko pro vypínání nabíjení a odpojení kabelu. Volvo XC40 Recharge nabijete od domácí sítě až po dobíjecí stanice CCS, zvládá výkon až 150kW. Rychlé dobíjecí stanice potom dokáží Volvo dobít z nuly na 80% za pouhých 33 minut. Naše reálná zkušenost se k této hodnotě téměř přiblížila, 80% jsme dostali za 38minut čistého času, což je skutečně uspokojivé. Plně nabité baterie ujede XC40 P8 cca 418 km.

Hodnocení

Volvo XC40 Recharge Pro P8 je opravdu velkým a příjemným překvapením. Elektromobil, který potěší praktickými a milými detaily. Chválíme luxusní interiér s mnoha vychytávkami, dobrou prostornost, velký zadní i přední kufr, fantastický infotainment postavený Googlem. Vše vyladěné k dokonalosti ku prospěchu řidiče i celé posádky vozu. Jedná se o velmi povedený elektromobil, ke kterému nemůžeme říct špatné slovo. Za nás jasná volba v případě pořízení elektrického auta. Další plusové body přináší XC40 Recharge ve městě. Parkování v modrých zónách je zdarma a můžete se s ním podívat i do evropských metropolí. Jak říká Volvo, budoucnost je elektrická. 

Plusy

+ výkon 400 koní
+ pohodlný podvozek
+ jednopedálové ovládání
+ velmi prostorný, praktický a kvalitní interiér
+ dostatek prostoru na zadních sedadlech
+ přední i zadní kufr
+ systém od Googlu, luxusní Google Mapy
 
MÍNUSY
 
– test jen týden
– další nastavení displeje u řidiče 
 
 

 

 

Související články