FACESTARAutotestAutotest Octavia iV: Hybridní svalovec potěší spotřebou i komfortem

Autotest Octavia iV: Hybridní svalovec potěší spotřebou i komfortem

Na trhu není snad auto, které by lépe vystihovalo potřeby Čechů jak, jako je Škoda Octavia. Tímto modelem se alespoň jednou za život vezl každý. Avšak doba se mění a spolu s ní se změnila i zmíněná Octavia. Redakčnímu týdennímu testu jsme podrobili model Škoda Octavia iV. Sen mnohých z nás dostal pod kapotu plug-in hybridní pohon.

Příjezdem čtvrté generace se nabídka Octávií rozrostla o elektrifikovanou verzi do zásuvky, která se objevuje ve dvou různých provedeních. My jsme dostali klíčky od té klasické verze se 150 kW zato v luxusní barvě Lava blue.

Hned na první pohled byste Octavii iV od klasické Octavie nerozpoznali. Pokud nebereme v úvahu označení EL na registrační značce, nápis iV na zavazadlového prostoru a dvířka na nabíjecí konektor v předním levém blatníku. Takto Škoda označuje své elektrifikované modely. To má řadu výhod, například nemusíte platit dálniční známku, v Praze můžete parkovat i na modrých zónách, které jsou určené jen pro rezidenty. Přední světlomety typu Matrix-LED fungují parádně celý den.

O pohon se postará motor 1.4 TSI, kterému pomáhá elektromotor. Výkon hybridní soustavy dosahuje slušných 150 kW. Věřte, že tahle kombice dokáže s Octávií iV pěkně zacvičit a vystřelit, o tom jsme se přesvědčili v našem redakčním testu.

Na 100 km/h zrychlí za 7,7 sekundy, maximální rychlost tak končí na hodnotě 220 km/h. Podle normy WLTP má Octavia spotřebu 1,2 litru benzinu na 100 km a emise CO2 dosahují pouhých 28 g na km. Vždy záleží, jak moc budete dobíjet.

Plug-in hybrid 

V první řadě je třeba objasnit, že Octavia iV je naprosto normální auto. Nečekejte žádné módní výstřelky ani designové přešlapy. Všechno zde je tak, jak má být, na svém tradičním místě. Kvůli hybridnímu pohonu je tu přece jen pár věcí navíc.

Jedná se především o možnosti konfigurace pohonu, jak s autem zkrátka chcete jezdit. Na výběr je E-MODE a Hybrid. Dva podobné názvy, které z auta dokážou udělat dvě rozdílné Octavie.

E-MODE přemění Octavii dočasně na elektromobil. V takovém stavu máte limitovaný dojezd na úroveň reálných 47 kilometrů. Jeho využítí je především ve městě. Nejenže motor netrpí, ale zejména neprodukujete žádné okamžité emise. Šetříte tak svou peněženku a plíce kolemjdoucích. V našem případě jsme se pohybovali po Praze již za 14,2 kWh/100km, což je velmi slušná hodnota. V případě jízdy mimo město, jsme se dostali na 20 kWh/100km, tomu odpovídá 2,1 litrů na 100km. Na dálnici je to jiné kafe, v elektrickém režimu 25,2 kWh/100km, což je tedy při přepočtu 2,78 litru. 

Nutno dodat, že čím rychleji s autem jedete, tím rychleji baterie vybijete. Na dálnici se vám může stát, že za jeden kilometr jízdy vybijete až 5 kilometrů dojezdu.

Hybrid mění chování 

Chování auta pocítíte ihned po přepnutí do režimu hybrid. Zde máte dvě možnosti následné úschovy energie v baterii. Klasický hybrid o který se postará elektronika, nebo manuální nastavení toho, kolik energie chcete ponechat v bateriích. 

Žádným překvapením nebyly ani negativní hodnoty spotřeby elektrické energie. Auto totiž dokáže rekuperací baterii dobít mnohem rychleji než síť. 100 kilometrů dlouhá trasa s nastaveným dobíjením na 100% dokázala auto nabít na 88% za 48 minut. 

Jízdní vlastnosti

Kdo si novou Octavii iV pořídí, musí počítat s tím, že auto je o zhruba 200 kilogramů těžší, než klasická Octavia. Tato hmotnost je soustředěna především na zadní nápravu. Tady se totiž nacházejí baterie. Auto perfektně drží na silnici a je stabilní v zatáčkách. Tomu dáváme palec nahoru.

Komfortní interiér

Kvalita zpracování i materiály jsou v případě iV na vysoké úrovni. Elegantní, příjemné na dotek a ergonomicky bezchybné. V našem případě výbava Style dělá z kabiny příjemné místo, béžová barva v interiéru působí opravdu luxusně a čistě.

Čistá línie se posouvá i do zadní části vozu. Líbí se nám dvouramenný volant, mini provedení řadící páky, což také ušetří dost místa. Celkový dojem je v tomto případě dobrý a místa je tu přesně tolik, kolik od Octavie očekáváme. 

Na jeden dotyk

Pod dotykovým 10″ displejem se Systémem SmartLink se sice nachází pár tlačítek, ale ta většinou jen odkazují na nabídku v displeji. Nad nimi je umístěná lišta, po které můžete jezdit prstem a tím přidávat či ubírat na hlasitosti zvuku, stejně tak celý displej vypnout. Skrze displej také ovládáte klimatizaci, volný výhled, zahřát nohy, zahřát ruce, chladit nohy a čerstvý vzduch.

Asistenti na svém místě 

Adaptivní tempomat je inteligentní pomocník, který je schopen udržovat vzdálenost, jízdní pruh a umí přibrzdit až do zastavení. 

Škoda Octavia iV je díky elektrickému dojezdu za ideálních podmínek na lepším konci spektra plug-in hybridních vozů. Pokud ještě nejste připraveni na plně elektrický vůz, Octavia iV je skvělý odrazový můstek. Novinkou je Asistovaná jízda 2.0., která se aktivuje tlačítkem na volantu a kombinuje Adaptivní tempomat, s tím souvisí Rozpoznávání dopravních značek. V nabídce nechybí asistent pro jízdu v koloně a adaptivní vedení v jízdním pruhu. Plyn a brzdu řešit nemusíte, stačí mít položené ruce na volantu. 

Škoda Octavia iV ukazuje ideální propojení moderních technologií s aktuálními potřebami. Nezklame ani dojezdem na elektřinu či spotřebou v hybridním režimu. Zavazadlový prostor má vyšší nakládací hranu, zato úložná plocha je poměrně velká. Objem prostoru se dostane na 450 litrů tedy poměrně slušné místo pro převoz věcí a také malá přihrádka pro uschování nabíjecích kabelů.

Pokud pro vás tedy domácí nabíjení není překážkou a denně nenajezdíte o moc víc než pár desítek kilometrů je plug-in hybridní Octavia iV tím pravým autem. 

Hodnocení:

PLUSY

+ prostorná kabina
+ jízdní vlastnosti
+ uživatelský komfort
+ plug-iny hybridní pohon

MÍNUSY

– umístění výfuků  klimatizace

Související články