Autotest Honda e: Technologicky nabitý elektromobil zaujme stylem a elegancí

Nejzajímavější elektromobil, s jakým jsme se setkali je právě Honda e. Pokud máte rádi nápadná, inovativní nebo dokonce revoluční auta, do Hondy e se zamilujete. První kilometry za volantem v týdenním testování tohoto technologicky nabitého a esteticky netradičního auta na elektřinu byly nad naše očekávání.

Tento elektromobil vůbec není nenápadný právě naopak vzbuzuje emoce nejen svými rozměry či proporcemi, ale především jedinečným retro designem. Už po prvních kilometrech jsme přesvědčeni, že si Honda E získá srdce i zaryté odpůrce elektromobilů, důkazem toho byla reakce z okolí i kolegů z redakce.

To, co na Hondě e vás zaujme na první pohled, je neskutečně povedený čistý propracovaný design, který se nesnaží zaujmout extravagancí a hi-tech technologiemi. Naopak upoutá návratem k přírodním materiálům a jednoduchým a účelným řešením. Prostě Honda e je donalá a jedinečná do práce, na nákupy i na cesty.

Přední kulaté světlomety obsahují dvanáct samostatných LED diod, díky nim lze dosáhnout několika zajímavých funkcí osvětlení. Jako například uvítací zasvícení při vstupu do vozu. Podobně fungují i zadní světla, přičemž brzdové světlo i směrové světlo jsou součástí jednoho celku.

Velmi zajímavým designovým prvkem je nabíjecí port umístěný ve středu kapoty, který mimochome hodnotíme kladně a to kvůli přístupu s nabíjecím kabelem. V případě, že je nabíjecí port elektromobilu či plug-in hybridů umístěný na boční straně vozu, ne vždy se vám podaří dosáhnout kabelem k vozu.

Eko design na prvním místě

Všechny technologie jsou navrženy tak, aby ukázaly svou praktickou stránku, řidič s nimi nemusí bojovat a zvykat si na ně. Při nasednutí do auta vás zaujme palubní deska a celý zbytek interiéru.

Řidič má před sebou 8,8“ displej s informacemi o rychlosti a dojezdu a ve středu přístrojového panelu umístěny dva 12,2“ displeje pro navigaci, multimédia a různé druhy aplikací včetně režimu „Aquarium“, na který se můžete nejen dívat. 

Navržený dřevěný dekor asi nikdy nebyl v žádném autě tak poutavý, jako právě v Hondě e. Zejména pro rozsáhlost jeho použití a také povrchovou úpravu. Matné řešení od Hondy s hmatatelnou texturou, působí opravdu přirozeně, auto dodá na eleganci.

Platí to i o infotainmentu a ozvučení je opravdu výborné. Použitá grafika je jednoduchá, minimalistická a přehledná. Co víc si přát. Ovladače informačně-servisního systému jsou umístěny na dřevěné „poličce“, která je téměř vodorovná. Od nás si rozhodně pochvalu zaslouží i fyzický otočný ovladač pro nastavení hlasitosti. 

V kontrastu s dřevěným dekorem jsou umístěné obrazovky, kterých je na palubovce celkem šest. A věřte, že všechny jsou užitečné. Přímo před řidičem je digitální přístrojový panel s krásnou grafikou, která plynule přechází do dvojice dalších displejů, které mají skvělou funkci a to možnost virtuálního přesouvání.

V praxi to znamená, když během jízdy spolujezdec nastaví například nové cíle v navigaci, stiskem jediného virtuálního tlačítka může obraz ze své obrazovky přesunout na druhou, která je blíže řidiči, aniž by došlo k přerušení obrazu u řidiče. Auto také disponuje vedle již zmíněných displejů spoustou kamer. 

Mimochodem dvojice displejů 6“ po bocích palubní desky zastupují vnější zpětná zrcátka. V reálném čase je na ně promítán obraz z kamer, které jsou umístěné venku na dveřích. Mají aerodynamické kryty a hydrofobní povrch optiky, nezachytává se tak na nichšpína a voda. Kamery můžete polohovat jako běžná zpětná zrcátka, mají široký úhel záběru a vidíte nejen tam, kde je běžně mrtvý úhel, ale dokonce i za vlastní auto. Vnitřní zpětné zrcátko je hybridní, kromě displeje je vybaveno také klasickým zrcadlem.

Jinak tyto kamery s dalšími senzory využívá Honda e u svých bezpečnostních asistentů Honda Sensig. Jedná se o několik asistentů jako je nnapříklad držení vozidla v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu či upozornění před srážkou s chodcem, upozornění na odjezd vozidla před vámi či protikolizní systém. Také v rámci výbavy je k dispozici parkovací systém s podélným a příčným parkováním.

Dokonalý výkon

Honda e používá pouze tlačítka, to hodnotíme, jako elegantní a chytré řešení, na které si zvyknete velmi rychle. Po nasednutí vám stačí stlačit brzdový pedál, zmáčknout tlačítko START, zmáčknout tlačítko režimu D a uvolnit parkovací brzdu. Následně už jen stlačujete pedál a brzdu.

K dispozici jsou čtyři USB porty a dokonce i vstup HDMI. Díky tomu si můžete krátit dobu dobíjení promítáním filmů. Nechybí však také 230V zásuvka, přes kterou si můžete například připojit vysavač. Ovládání se po praktické stránce vůbec neliší od jakéhokoli jiného auta s automatickou převodovkou, dokud nezapnete režim jízdy s jediným pedálem. V tomto případě byste teoreticky měli jezdit bez používání akceleračního brzdového pedálu, protože po uvolnění toho akceleračního se zapojí tak výrazná rekuperace energie, až se vozidlo zastaví. Úroveň rekuperace jednoduše nastavíte prostřednictvím páček za volantem se symboly minus a plus. Je to chytrý jízdní mód u kterého si auto užijete nejvíc.

Honda e nabízí na výběr dva jízdní režimy, kromě toho standardního i sportovní. A ten se vám bude moc líbit, protože umožňuje vozidlu dosahovat skvělé dynamiky. Poskytuje dobrou zpětnou odezvu a řízení je velmi precizní. Tlumiče jsou nastaveny s ohledem na preferovaný dynamický styl jízdy. Díky elektromotoru, který má maximální výkon 113 kW, je maximální točivý moment 3150 Nm dostupný prakticky hned po nastartování.

Auto má široká kola, baterii v podvozku a poháněnou zadní nápravu, ve sportovním režimu se opravdu chová jako hot-hatch, jízdu si užijete. Auto lze dobíjet jak ze sítě ze standardní zásuvky, tak přes wallbox či rychlonabíječky prostřednictvím konektorů AC a DC. Na 80% kapacity se z cca 10% dostane za 30 minut.

Oceňujeme komfortní sedadla vpředu, která poskytují tělu dobrou oporu, vzadu je poměrně prostorné sezení.

Vzhledem ke kompaktním rozměrům auta je v interiéru opravdu dost místa, pouze kufr je skromnější k dispozici máte jen 170 litrů, ten se nachází za zadními sedadly. 

V případě potřeby přepravy objemnějších zavazadel lze získat větší zavazadlový prostor (861 litrů) sklopením zadních sedadel. Odkládací prostory jsou navrženy inteligentně tak, aby příliš nezabíraly v kabině prostor. 

Honda e se velmi příjemně řídí. Jde o opravdu skvělé auto, a to hlavně po stránce technologií a stylu, který je pro tento elektromobil nejdůžitější. Potěší vás přesné řízení a komfortní odpružení. Mrštnost a skvělé manévrovací schopnosti Hondě e ve městě sluší.

Hodnocení: 97,9 %

Plusy 

+ Výborné jízdní vlastnosti
+ Zajímavý design
+ Hi-tech přístrojový panel
+ Intuitivní multimédia
+ Rozsah bezpečnostních asistentů

 

Mínusy

– Menší zavazadlový prostor