Autotest Citroën C4: Franzouský elegán do detailu vyladěný

Citroën se v případě modelu C4 rozhodl jít jinou cestou než u předchozí generace a vsadil na nový zvýšený tvar karoserie à la SUV a zadní částí vozu s klesající střechou připomínající kupé. Jak na nás moderní hatchback a crossover v jednom zapůsobil se dozvíte z našeho týdenního testování.

Mix SUV se zadní části vozu s klesající střechou připomínající coupé je na pohled velmi vzrušující. Vypadá vskutku skvěle a má velký potenciál oslovit nejen tradiční zákazníky značky Citroën, ale i ty, kteří by se zřejmě pro tuto značku jinak nerozhodli. O tom jsme se přesvědčili na vlastní oči zájem okolí byl značný. Vzhled s typem karoserie SUV/coupé patří k osvěžení automobilového trhu. V tomto případě k pozitivnímu hodnocení vzhledu přispívá i prosklená střecha a efektní 18“ palcová kola.

Co se týče zavedení takového typu karoserie, jde o odvážný a poměrně neprobádaný přístup, jelikož takové modely u konkurentů nenajdete. Uznání si Citroën zaslouží za to, že jako jeden z prvních uvedl tento dynamicky působící model se zvýšeným postojem i mezi neprémiovými značkami.

Předek auta je vnesen do futuristického stylu, kdy LED světlomety protínají jednu linii k ústí samotnému znaku a druhá linie tvořící tři čtverce spojuje zase druhou řadu znaku. Tento úsměv budete na C4 milovat.

Volný ve všech směrech

Interiér je opravdu exkluzivní přináší hned několik inovací. Designově povedené tvary přístrojového panelu a praktickou obsluhu 10“ dotykové obrazovky infotainmentu se dvěma manuálními tlačítky pro přímý vstup do menu a otočným ovladačem pro nastavení hlasitosti audiosoustavy a lištou manuálních tlačítek klimatizace umístěnou pod uvedenou dotykovou obrazovkou je ovládání hračka.

V závislosti na výbavě nechybí bezdrátová nabíječka Qi, digitální příjem rádia (DAB) nebo speciální držák pro tablet na palubní desce u spolujezdce nazvaný Smart Pad. Connect Play s funkcí Mirror Screen je kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay. Dokonalý a snadno ovladatelný je hardwarový panel klimatizace.

K celkové pohodě a bezpečnosti při řízení přispívá i celá řada asistenčních systémů – jako například adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích či nouzové brzdění. Při parkování přijdou vhod i couvací kamery s 360° zobrazením a v případě potřeby i možnost, že dokáže sám zaparkovat.

Uvnitř vozu je pro každého místo od řidiče, spolujezdce i zadní část posádky si přijde na své a nebude zklamaná. Rovněž se nebudete muset omezovat, volnost pro kolena poskytuje dostatek prostoru při usazení vyšších cestujících. 

Sedadla poskytují opravdu slušný komfort, příjemným, ani ne příliš měkce, ani ne příliš pevně, tak akorát příjemně pohodlným polstrováním. Dostatek místa na nohy v zadní části vozu oceníte i například při práci na počítači na delších cestách.

Za volant prosím 

Řidiči v tomto případě ocení optimální posed a dobře do rukou padnoucí volant. K tomu přispívá nejen rozsah nastavení samotného sedadla, ale také větší rozsah nastavení volantu. Samotný volant od nás dostává pochvalu i za velikost a tvar se zploštělou vrchní a spodní částí, který takhle není příliš velký je zkrátka tak akorát.

Výhled dopředu a do stran je z pozice řidiče v podstatě stejný jako v hatchbacku a to je velké plus, malinko horší je výhled dozadu. Zato další silnou stránkou tohoto modelu jsou odkládací prostory, kde kromě odkládacích prostor pro lahve či různé předměty na středovém tunelu máte kromě obvyklé jedné plochy pro mobil dvě odkládací plochy: Jednu pro mobil s bezdrátovou nabíječkou a USB-C konektory a pod ní druhou s pryžovým povrchem.

Množství měkčených plastů nevyniká z průměru, najdete zde i spoustu tvrdých plastů jejiž kvalitní zpracování dodávají interiéru na solidnosti.

Při otevření zavazadlových dveří se ukáže tak akorát mělký kufr. Pokud například potřebujete přepravit větší zavazadla, jako v našem případě, například dvě cestovní tašky i s kufrem, pak lze objem zvětšit odkrytím dvojité podlahy, pod kterou se skrývá ještě další poměrně velký prostor nebo sklopit zadní sedadla v poměru 2:1, díky kterému dostanete objem kufru 1250 litrů.

Odhlučněný a úsporný motor

Nový Citroën C4 je v nabídce s benzinovým, naftovým a plně elektrickým pohonem. My jsme měli na test naftovou verzi C4 BlueHDi 130. Pod tímto označením se skrývá známý naftový motor o objemu 1499 ccm. V nabídce je ve dvou výkonových verzích BlueHDI 130 a BlueHDI 110. V našem případě se jednalo o výkonnější verzi s max. výkonem 96 kW/130 k spřaženou s 8-st. automatickou převodovkou od Aisinu. Automat řadí plynule a dostatečně rychle a rychlostní stupně volí intuitivně podle potřeb v dané situaci, ať už například při letmém předjíždění nebo při rozjetí na křižovatce z místa. 

Rozjezd je plynulý bez náznaků skokovitého chování. Naftový motor 1.5 litrový BlueHDi splňuje to, co od takového typu motoru s tímto výkonem očekáváte. Na úroveň spotřeby a reakci motoru má také vliv i nastavení režimů jízdy (Sport, Eco a Normal). V režimu Eco jsou reakce citelně letargičtější na stlačení plynového pedálu, naopak ve Sportu promptnější.

Pokud se ptáte, jak se s autem jezdí. Jedním slovem říkáme velmi dobře, auto je stabilní a zároveň přiměřeně komfortní. Auto dokonce dokáže proletět i přes větší nerovnosti či díry aniž by došlo k výraznějšímu rázu od kol do kabiny. Za to vděčí standardně dodávanému odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. Zde i na rozbité silnici se dobře ovládá a i přesto, že má jednoduchou zadní nápravu, zůstává při průjezdu zatáčkami dostatečně stabilní. Nový Citroën C4 nás fakt dostal! Již první usednutí za volant bylo komfortní a útulné. V interiéru se člověk cítí velmi příjemně, na vině bude použití opravdu kvalitních měkčených materiálů. Auto je na první pohled atraktivní, moderní a bezesporu stylové. 

Hodnocení:

Plusy

+ Dokonalý vyladěný design
+ Prostorný interiér 
+ Velká a dostatečná výbava
+ Motor a spotřeba

Minusy

– Menší výhled dozadu