FACESTARBydleníZdravé spaní jako prevence infarktu, mrtvice i antidepresivum

Zdravé spaní jako prevence infarktu, mrtvice i antidepresivum

Spánek je nezbytný pro duševní i psychickou regeneraci těla. Když ho máme nedostatek, nebo není kvalitní, tak jak by měl být, tělo si o něj prostě řekne samo a vyřadí nás z provozu ve chvíli, když to zrovna nejméně potřebujeme. Přirozený spánek optimální délky a kvality je tedy klíčovým faktorem pro psychickou pohodu a dobré zdraví.

Spánek je nezbytný pro duševní i psychickou regeneraci těla. Když ho máme nedostatek, nebo není kvalitní, tak jak by měl být, tělo si o něj prostě řekne samo a vyřadí nás z provozu ve chvíli, když to zrovna nejméně potřebujeme. Přirozený spánek optimální délky a kvality je tedy klíčovým faktorem pro psychickou pohodu a dobré zdraví.

Nedostatek spánku = zdravotní potíže

Někdo potřebuje spát 9 až10 hodin, jinému stačí čtyřhodinový spánek. Každý sice potřebuje jinou dobu, ale pro všechny je důležitý pro jasné myšlení, rychlé reakce a pro psychickou odolnost s náročnými úkoly a situacemi, se kterými se setkáváme během celého dne. Odborníci se shodují na tom, že zkrácení o jednu hodinu může způsobit poruchy soustředění. Nedostatek spánku také ovlivňuje nápadu. Nevyspalý člověk může být podráždění, konfliktní a zvyšují se u něj sklony k depresím. Při dlouhodobém nedostatku nebo špatném spánku se také zvyšuje riziko zvýšení krevního tlaku, obezity, cukrovky a dokonce kardiovaskulárních poruch.

Věděli jste, že?

Lidé, kteří spí v průměru 5 až 6 hodin denně, mají zvýšenou náchylnost k infekcím až o 50%.

A zatímco potřeba délky spánku je u každého jiná, prostředí, v jakém spíme, ovlivňuje jeho kvalitu u každého z nás. K tomu, aby byl spánek, co nejkvalitnější stačí respektovat jen tři pravidla. A to pravidelnost, ideální podmínky a správné vybavení v posteli. 

3 pravidla ke zdravému spánku

Pravidlo číslo 1: Pravidelnost

Chodit spát a vstávat bychom se měli snažit ve stejnou hodinu. Pravidelný spánkový režim má totiž podle odborníků velký vliv na kvalitu spánku. Pokud máte problémy se spaním, určitě byste e měli vyvarovat spánku v průběhu dne.

Pravidlo číslo 2: Ideální podmínky

Místnost na spaní by měla být tichá s teplotou mezi 18°C a 20°C. Místnost by se navíc měla před spaním pořádně vyvětrat, aby se vyměnil vzduch. Odborníci na zdravý spánek také doporučují v místnosti co největší tmu. Ve tmě se v těle totiž začíná vylučovat hormon melatonin a ten řídí schopnost usínání, délku a kvalitu spánku.

Pravidlo číslo 3: vybavení postele

Kvalitu spánku ovlivňuje nejen správná matrace, ale také polštář a přikrývka. V případě polštářů je důležitým hlediskem při jejich výběru možnost regulace množství výplně pomocí zipu, který dovoluje úpravu výšky a měkkosti přesně podle svých pocitů. Pokud vám tedy nevyhovují klasické, můžete vyzkoušet některý z kategorie relaxačních. Ty mají speciální tvar, paměťovou pěnou nebo vodní výplní poskytují ideální oporu hlavy a krční páteře.

Polštáře SCANquil(první a druhý zleva) jsou díky použití kvalitních dutých polyesterových vláken nealergenní. Antibakteriální řada MEDIC navíc obsahuje ve výplni ionty stříbra, aktivně tak působí proti mikrobům. A  ergonomické polštáře Ikea (třetí zleva) jsou vyráběny speciální potahy v nejrůznějších barvách.

Požadavky na přikrývku jsou velmi individuální, při jejím výběru je ale rozhodující, v jak chladném nebo teplém prostředí spíte a jak se při spánku cítíte tepelně komfortně. Výběr by však měl vždy začínat volbou rozměru. Dále je nutné vědět, zda hledáte méně hřejivou lehkou přikrývku, celoroční nebo teplejší thermo. Alergici by se měli ovšem zaměřit na antialergenní přikrývky se stříbrem.

Na zimu jsou vhodné extrémně hřejivé deky, které v sobě mají i pravé peří (Kika, první zleva). Přikrývky s vysokou hřejivostí mohou mít nejrůznější prošívání a mimo stříbra mohou obsahovat i aloe vera (SCANquilt, druhý třetí zleva).

Povlečení sice nemá na klidný spánek tak veliký vliv jako polštář či přikrývka, ale dotváří výslednou útulnou atmosféru v posteli. A protože je za okny nevlídné počasí, ideálním povlečením pro toto období jsou proto barevné potisky, kterým v současné době vévodí květinové vzory.

Povlečení Jersey SCANquilt (první a třetí zleva) se během používání nemačká a po vyprání nevyžaduje žehlení. Uprostřed luxusní povlečení Kika s efektním 3D efektem.

Extra tip na závěr

Pokud jste se rozhodli držet redukční dietu, věnujte pozornost i kvalitnímu spánku. Pokud špatně a málo spíte, udržet si optimální váhu nebo zhubnout nejde.

Související články