Základ zdravého jídelníčku: oříšky chrání srdce i zlepšují pleť

Spousta lidí, kteří si potrpí na zdravou stravu nebo drží diety, ořechy vynechává. To je ale nesmysl! Je sice pravda, že mají vysoký obsah tuku, jedná se ale o tuk „zdravý“, s vysokým obsahem omega-3-mastných kyselin. Kromě toho jsou oříšky doslova nabité vlákninou, vitaminy, minerály a také proteiny, které vám v průběhu dne dodají tolik potřebnou energii.

Kešu

Výjimečně vysoký obsah proteinu a minerálů, jako je železo a zinek, dělají z kešu oříšků nepostradatelnou součást vegetariánského a veganského jídelníčku, ale šiknou se i „masožravcům“. Kromě toho, že vám během chvilky dodají spoustu energie, jsou užitečné také pro vaši psychickou kondici: hořčík v nich obsažený podle některých vědeckých studií zlepšuje dlouhodobou paměť.

Lískové ořechy

Chutné oříšky, které rostou i u nás, jsou výborným zdrojem vitaminu B9, známého také jako kyselina listová. Tato látka v těle prokazatelně snižuje hladinu homocysteinu – aminokyseliny, která v příliš velkém množství může přispívat ke kardiovaskulárním onemocněním a také k rozvoji Parkinsonovy choroby.

Mandle

Mají vysoký podíl vápníku, takže jsou skvělé pro lidi, kteří nechtějí nebo nesmí pít mléko a jíst mléčné výrobky. Jestli vám kravské mléko z jakéhokoli důvodu vadí, rozhodně ho nahraďte mandlovým. Kromě toho jsou mandle bohaté na vitamin E – silný antioxidant, který mimo jiné posiluje imunitu a zlepšuje kvalitu pleti. Říká se, že právě mandle jsou tajemstvím dokonalé pleti Pařížanek, které si jinak na diety moc nepotrpí.

Makadamiové ořechy

Patří mezi nejtučnější, ale nebojte se jich, i v tomto případě se jedná o mono-nenasycené tuky, které jsou pro vyvážený jídelníček nezbytné. Kromě toho jsou makadamiové oříšky bohaté na vlákninu a minerály, jako je hořčík, vápník a také draslík, který mimo jiné snižuje riziko srdečních chorob a infarktu.

Pekanové ořechy

Delikátní ořechy, které milují v Americe a které si v poslední době získaly velkou oblibu i u nás, jsou bohaté na fytosteroly: organické látky, které podle odborníků pomáhají snížit hladinu cholesterolu v krvi. Navíc mají vysoký podíl antioxidantů, vitaminu B3, který nám pomáhá lépe využít energii z potravy a zdravé kyseliny olejové.

Pistácie

Možná je máte spojené s obdobím Vánoc, ale jezte je klidně po celý rok. Jsou totiž nabité vitaminem B6, který pomáhá udržovat hormonální rovnováhu a je zvlášť užitečný pro ženy, které mají nepravidelnou menstruaci. Jako jediné ze všech ořechů navíc pistácie obsahují lutein a zeaxantin – přírodní barviva, která přispívají ke zdraví našich očí.

Vlašské ořechy

Jestli se vám letos na zahradě urodily, gratulujeme. Máte doma nejen základ pro spoustu dobrot, ale také účinné bojovníky proti srdečním onemocněním a zvýšené hladině cholesterolu. Antioxidanty v nich obsažené navíc prokazatelně pomáhají při prevenci a léčbě rakoviny. Vlašské oříšky také obsahují podobný typ tuku jako některé ryby, takže jsou skvělou alternativou pro vegetariány a vegany.