FACESTARŽivotní stylVÁNOCE S DIABETEM NEMUSÍ BÝT UTRPENÍ! VÍME, JAK SI JE UŽÍT NAPLNO...

VÁNOCE S DIABETEM NEMUSÍ BÝT UTRPENÍ! VÍME, JAK SI JE UŽÍT NAPLNO A VE ZDRAVÍ!

Díky léčbě inzulinem, která je dnes čím dál jednodušší, však lze dosahovat ve snižování hladiny cukru v krvi značných úspěchů. Riziko však představuje hypoglykémie, tedy přílišný pokles hladiny cukru, které se každý diabetik snaží vyhnout.

Díky léčbě inzulinem, která je dnes čím dál jednodušší, však lze dosahovat ve snižování hladiny cukru v krvi značných úspěchů. Riziko však představuje hypoglykémie, tedy přílišný pokles hladiny cukru, které se každý diabetik snaží vyhnout.

V poslední době jsou dostupná tzv. inzulinová analoga, což jsou biosynteticky připravené napodobeniny inzulinu, kdy je změnou jeho původní struktury dosaženo dalších pozitivních vlastností. Při léčbě inzulinovými analogy se riziko hypoglykémie minimalizuje. Podle Doc. MUDr. Martina Prázného, CSc., Ph.D., diabetologa z 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, je léčba inzulinovými analogy bezpečnější.

andand

Diabetik tedy díky moderním lékům a jednoduchým, bezbolestným metodám aplikace (jako jsou inzulinová pera), může žít plnohodnotný život. Přesto však je důležité zvláště během vánočních svátků dbát na složení jídelníčku. Zde nabízíme několik rad, kterými by se každý člověk s cukrovkou měl řídit.

1. Vyhněte se situacím, kdy by vám jídlo mohlo ublížit

Množství jídla o Vánocích všude okolo láká k přejídání se. Rozhodně je důležité se tomu vyhnout: jíst svou porci pomalu a vychutnávat si ji. Vánoční cukroví není dobré mít stále na očích. Čím větší překážku k němu musíte překonat, tím méně ho sníte. Na návštěvě se naučte asertivně odmítat – nemusíte sníst vše, co vám nabídnou.

2. Omezujte tuky

Místo máslového krému používejte pudinkové a tvarohové. Využívejte želatinu nebo nízkotučné krémy. Třetinu tuku v receptu můžete nahradit mllékem, jogurtem či kefírem.

Nevymazávejte plechy, používejte pečicí papír či silikonové podložky. Polevu na cukroví připravujte z kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaa (pozor na nekvalitní náhražky čokolády).

Smaženého kapra či řízek osušte nejprve v ubrousku, abyste se zbavili přebytečného tuku. Na smažení používejte řepkový olej, který je tepelně stabilnější než slunečnicový.

3. Nahrazujte bílou mouku a cukr

Celozrnná mouka má dvakrát více vlákniny i minerálů a vitaminů. Cukr nahrazujte ovocem, nekalorickým sladidlem (např. sukralóza) či přírodní stévií. Raději jezte čerstvé ovoce než sladkosti a vyhýbejte se alkoholu, zvláště tvrdému. Místo toho si můžete dopřát sklenku kvalitního vína nebo piva. Cukroví tvořte menší než minulý rok.

4. Hladovění není dobré

Jezte pravidelně 5x denně, zařazujte i malé svačinky. Dostatek bílkovin pomůže umocnit pocit nasycení a snižuje glykemický index potravin. Nezanedbávejte ani pitný režim – měli byste vypít alespoň 7 sklenic nekalorických tekutin denně.

Před uzobáváním u televize vás zachrání např. ruční práce. Na talířek si můžete dát vždy zeleninu – pak sníte méně nevhodných potravin. Tučná jídla nahrazujte zeleninou a nízkokalorickými alternativami.

5. Ani o Vánocích nezapomínejte na pohyb

Pravidelný pohyb zlepšuje náladu a pomůže vám zvládat chutě. I krevní cukr pomáhá udržovat v rozumných hodnotách. Dopřávejte si více procházek a méně posezení u jídla. Věnujte se především takovému pohybu, který vás bude bavit.

and

6. Neztraťte nad sebou kontrolu

Nezapomínejte na pravidelné měření hladiny krevního cukru. Pokud bude rozkolísaná, zapisujte si hodnoty a konzultujte je pak s diabetologem. Měřte si pravidelně také krevní tlak a sledujte příjem soli. I s diabetem si můžete užít krásné a pohodové svátky. Na stránkách www.lecbacukrovky.cz najdete další informace a praktickou nutriční kalkulačku.

Související články