Když se na ženevském autosalonu v roce 1994 představila Toyota RAV4, jen málokdo tehdy tušil, že nová odvážná koncepce vozu změní celý automobilový trh. Nový vůz sehrál roli průkopníka již svým charakterem, ale také přišel s novými technologiemi. Vytvořil zcela nový trh s kompaktními, agilními a všestrannými vozy SUV, ideálními zejména pro vyznavače moderního životního stylu.
Toyota RAV4 byla originálem ohlašujícím novou epochu vozů 4×4 a okamžitě se setkala s příznivou zákaznickou odezvou. Od počátku byla koncipována jako globální model. V květnu 1994 byl prodej zahájen v Japonsku a hned příští měsíc následovala Evropa, Afrika, Austrálie a Latinská Amerika. Severoamerická premiéra se uskutečnila v lednu 1996.
Měsíční prodeje byly zpočátku odhadovány na 4500 vozů, avšak když jen během prvního měsíce zákazníci podepsali na 8000 objednávek, automobilka zdvojnásobila objem výroby. RAV4 prošlapala cestu zcela novému segmentu SUV, který od svého vzniku stále jen rostl.
Toyota RAV4 po více než čtvrtstoletí od premiéry figurovala coby celosvětově nejprodávanější SUV za léta 2018 a 2019. V roce 2019 byla čtvrtým nejlépe prodávaným osobním vozem vůbec. Toyota se drží strategie neustálého zlepšování v souladu s měnícím se vkusem a nároky motoristů, a tak RAV4 i dnes definuje měřítka kvality, jízdních schopností a praktičnosti.
Počátky
Nápady stojící za modelem RAV4, celým názvem Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive, automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu. Zde vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol.
V dané chvíli šlo jen o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak setkala se s nadšeným přijetím ze strany veřejnosti. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.

Nová koncepce, nové výzvy
Hlavní konstruktér projektu RAV4 Masakatsu Nonaka zjistil, že není lehké přesvědčit další oddělení automobilky Toyota o vytvoření nového sériového modelu, určeného k prodeji v dosud neexistujícím automobilovém segmentu. Označení „SUV – Sports Utility Vehicle“ (sportovně užitkový vůz) tehdy stále nikdo neznal. I v samotné automobilce se našlo mnoho takových, kteří si koncepci kompaktního vozu s pohonem 4×4 nedokázali představit. V jednu chvíli se projekt kvůli vnitřnímu odporu dokonce zastavil, avšak díky podpoře z nečekané strany opět ožil.
O záchranu se postarala prodejní oddělení pro Japonsko a Evropu, ta díky úzkému kontaktu se zákazníky nabyla přesvědčení, že pro podobný typ vozu již trh uzrál. Společně tedy projekt opět rozjela a ukázalo se, že šlo o správné rozhodnutí. Velmi záhy po uvedení RAV4 na trh byl tento vůz široce uznáván jako model udávající nový trend.

Od modelu určeného pro úzký okruh zájemců až po globální vůz
Trh s kompaktními SUV, který Toyota kdysi vytvořila, rychle vzkvétal. V roce 1994 prodala Toyota přibližně 53 tisíc vozů RAV4, avšak v dalších dvou letech tento počet nejdříve zdvojnásobila a následně ztrojnásobila.
S každou další generací prodeje trvale rostly, dokonce i za situace, kdy s vlastními modely přicházeli prakticky všichni konkurenti. Celosvětové prodeje Toyoty RAV4 v roce 2019 přesáhly prodejní objem za první rok uvedení na trh více než 17x.
Nepolevující úspěch modelu je postaven zejména na neustálém vylepšování, kterému Toyota přikládá důraz. Před uvedením každé nové generace naslouchala automobilka názorům a přáním motoristů a přizpůsobovala rozměry, funkčnost, jízdní schopnosti i styl vozidla. Tak mohla reagovat na měnící se preference a požadavky trhu.
Například ve třetí generaci kvůli kultivovanějšímu vzhledu zmizelo rezervní kolo z kdysi typické pozice na zadních dveřích. A se čtvrtou generací se celosvětově standardizoval rozvor náprav. Výroba třídveřové varianty již byla dříve ukončena, takže nyní se RAV4 nabízí výhradně jako pětidveřový vůz, prostornější než kdy v minulosti.
Technická znamenitost
Toyota klade nemalý důraz i na technickou vyspělost RAV4. Prostřednictvím nových podvozkových platforem a vývoje inteligentních pohonů všech kol ve prospěch lepšího jízdního chování a hospodárnějšího provozu na silnici i v terénu. Toyota dokonce již během výroby první generace zjistila, že pohon všech kol nepožadují zdaleka všichni zájemci o RAV4. Proto ještě zvýšila atraktivitu modelu variantním provedením s pohonem předních kol.
Nabídka pohonných ústrojí se přizpůsobovala požadavkům různých světových trhů, a zahrnovala tak benzínové i naftové motory o zdvihovém objemu až 3,5 litru. Důraz zde byl opět na hospodárnost a jízdní schopnosti v souladu se zaměřením vozidla coby městského SUV. Určení pro rodinné využití nebo roli ideálního společníka vyznavačů aktivního životního stylu zůstalo.

První hybrid
V roce 2016 Toyota poprvé představila RAV4 Hybrid, vůz zachovávající všechny kvality modelu čtvrté generace. Tentokrát s bonusem plně hybridního elektrického pohonu. Jako první plně hybridní vůz v dané třídě na evropském trhu ještě posílil atraktivitu Toyoty RAV4 díky nejnižší spotřebě paliva a nejnižším emisím v dané třídě. Stejně tak jako hladkým a suverénním jízdním schopnostem – včetně vysoce hospodárného elektrického pohonu všech kol.
RAV4 v současnosti
Toyota v roce 2019 uvedla v Evropě současnou pátou generaci RAV4 – na západoevropských trzích v zásadě pouze v hybridní variantě. Jde o první SUV postavené na modulární platformě GA-K automobilky Toyota. Která díky nízkému těžišti a výrazně tužší karoserii přispívá ke špičkové ovladatelnosti, jízdnímu pohodlí, prostornému interiéru a v dané třídě velkorysému zavazadelníku. Nová platforma zároveň dala návrhářům více svobody k vytvoření poutavého designu s nižší linií střechy i kapoty.
Hybridní ústrojí s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force nabízí výkon 218 koní ve spojení s pohonem předních kol, resp. 222 koní s oběma poháněnými nápravami. Přináší tak skokovou změnu v otázkách výkonových parametrů, odezvy i hospodárnosti na vrcholu třídy.
Inteligentní systém pohonu všech kol AWD-i pro Toyotu RAV4 prošel komplexním zdokonalením. Umožnil tak „jízdu po jakékoli vozovce“ s výrazně lepšími schopnostmi za náročných podmínek a bezpečným handlingem na kluzkých površích.

Nová kapitola příběhu – RAV4 Plug-in Hybrid
V roce 2018 byla odhalena pátá generace RAV4, uvedená v Evropě počátkem roku 2019. Jedná se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture). Ta přináší zásadní zlepšení v otázkách jízdního chování, bezpečnosti a designu.
Čistě hybridní řada na trzích západní Evropy přinesla čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force. Jednotkou s pozoruhodnými parametry výkonu, odezvy a spotřeby. Výsledkem nového řešení je nejhospodárnější provoz a nejnižší emise v dané třídě. Další technické inovace přinese pátá generace v roce 2020, kdy se poprvé představí varianta RAV4 Plug-in Hybrid. Půjde o nejvýkonnější Toyotu RAV4 v historii (306 koní). Nabídne nejen velmi rychlou akceleraci, ale i mimořádně nízké emise CO2 a spotřebu paliva.
Snad se na test nové Toyoty RAV4 páté generace těšíte stejně jako my. Jakmile jí proženeme po českých silnicích, představíme vám ji v článku.