Nejvíc multifunkční auto, jaké jsem dosud testoval pro mě bylo Berlingo. Nyní jsem ale vyzkoušel Toyotu Proace Verso s úpravou Nomad a musím říct, že se první místo o nejuniverzálnější auto změnilo. S Toyotou můžete jet klidně na dovolenou do kempu, nebo na celodenní výlet na Karlštejn, neztratí se ani ve městě, a když budete potřebovat, klidně vás odstěhuje z bytu do nového baráku za město.
Toyota sice v červnu přišla o pozici nejhodnotnější automobilky světa, po tom co ji přeskočila Tesla, ale v mém žebříčku o nejlepší multifunkční auto je na prvním místě. Proace Verso je největším modelem automobilky a pořídit jej můžete s cenou od 600.000 Kč s prodlouženou zárukou na 5 roků nebo 1 milionem km. Tento model si můžete navrhnout na míru. Ve verzi Shuttle může mít až 3 řady sedadel s místy až pro 9 osob. Nebo verzi VIP pro nejnáročnější hosty na palubě. Ve verzi L2, což je prodloužená délka, měří vůz úctyhodných 5309 mm.
Co se týče designu tohoto MPV (velkoprostorového vozu) tak bych řekl, že patří spíš k těm hezčím z toho, co automobilový trh nabízí. Nemůžete ale chtít po milovníkovi Aston Martin, aby se rozplýval nad krásou „dodávky“. Nad čím se ovšem rozplývat může je vnitřní prostor. Přední sedačky jsou vyhřívané a velmi pohodlné. Multifunkční volant padne do ruky a po chvíli zjistíte, že není třeba se velikosti vozu obávat. Ovládá se velmi dobře a díky velkým zrcátkům máte přesné informace o poloze vozu. Díky tomu se nemusíte bát zaparkovat ani v pátek odpoledne u Tesca.
and
Uvnitř téměř nepoznáte rozdíl
Ovládání infotainmentu má velké mezery. Kdyby tam bylo obyčejné rádio, asi bych to skousnul víc než moderní infotainment, který zlobí. O připojení telefonu přes modrý zub raději pomlčím. Automatická převodovka má zajímavé řazení pomocí otočného kolečka. Rychle si na to zvyknete, je to vlastně pohodlnější než klacek. Dlouhou dobu jsem přemýšlel, proč je tak velká mezera mezi sedačkou řidiče a spolujezdce. Má to dvě výhody. Díky mezeře, je možné otočit sedačky směrem dozadu, rozložit stolek a dát si s rodinou společný oběd na výletě nebo při dovolené v kempu.
and
Druhou výhodou je, že když čekáte s prckem v autě, nemusíte se za ním otáčet dozadu každých 5 vteřin, když po vás něco chce, ale jednoduše se zvednete, projdete uličkou a můžete si sednout vedle něj a zabavit ho. A když jsme u zadních sedaček – pohodlně se tam vejdou 3 dospělí pánové. Palec nahoru dávám za možnost posuvných sedaček. Člověk to ocení, až když to potřebuje. Při parkování u zmíněného Tesca jsem ocenil zadní posuvné dveře, takže jsem mohl syna pohodlně vzít ze sedačky a nevadilo mi ani málo místa mezi parkovacími místy.
and
Perfektní motor a převodovka
Nejvíc z celého vozu, když pominu vnitřní prostor, mě potěšil motor a převodovka. Ten vůz skvěle funguje ve městě i na dálnici. Motor šlape jako hodinky a dává vozu přesně takovou sílu, jakou v dané chvíli řidič potřebuje. Dvoulitrovému dieselovému motoru o výkonu 130 kW skvěle sekunduje automatická převodovka. Na tak velké a těžké auto je ten motor úplně fantastický. Není hlučný, neseká se ani nekouše. Je plynulý a příjemný. Svezení je pohodlné, a když přece jen potřebujete, stačí šlápnout a Proace Verso bez problémů vyrazí kupředu.
and
Proměnit Toyotu Proace Verso lze díky vestavbě, která je šikovným dílem firmy Egoé. Ta nabízí kempingové moduly do různých vozů, klidně i do Škody Octavie. Typ vestavby Hiker, která je součástí Toyoty zaplatíte necelých 90 tisíc korun. Celé to funguje tak, že se k vestavnému modulu dostanete otevřením zadních dveří nákladního prostoru a pak… ale víte, co já bych vám to vykládal, když se na to můžete podívat zde na videu přímo od Toytoy:
https://www.youtube.com/watch?v=QEXZSFZEp_I
Ne nadarmo se říká, že obrázek vydá za tisíc slov. Chtěl jsem vám ukázat, jak jsme si užili tuhle fantasticky vymyšlenou vestavbu na dvoudenním výletě, ale bohužel v sobotu ráno začalo pršet a nepřestalo až do pondělí do 5. hodiny ranní, takže z našeho výletu nakonec nebylo nic. Tuto vestavbu lze i vyjmout a přes týden můžete vůz používat k pracovním potřebám. Vyjmutí doporučuji, protože hluk pocházející od vestavby je při každodenní jízdě dost nepříjemný.
and
Závěr: Toyota Proace Verso
Mám kolegu v práci, který by za takové auto daroval pravou ledvinu a levou plíci. Je to dobrodruh, projel snad celé Rakousko a v Česku zná všechny kempy. Je to auto přesně podle jeho gusta a jako odborník Toyotu velmi pochválil. Já souhlasím. Pokud si koupíte obytný vůz, máte obrovské jednoúčelové vozidlo. Proace Verso můžete mít na každodenní používání, můžete s ním odstěhovat souseda a můžete vyrazit na prodloužený víkend. Necelých 90 tisíc korun za vestavbu je dle mého názoru výborná investice.
Plusy a mínusy:
+ Perfektní motor
+ Hladká automatická převodovka
+ Prostor na míru
+ Posuvné zadní sedačky
+ Možnost vyjmout vestavbu a používat vůz k práci
+ Výborný výhled z vozu
– Hluk od vestavby