Test Honda Forza 125 (ABS): Neřešte kompromisy

sdr

Nový model vlajkové lodi Hondy mezi stopětadvacítkovými skútry jsem měl k dispozici na několikadenní testování. Již od prvního okamžiku, kdy jsem se o testování skútru Honda Forza dozvěděl, jsem se na svezení těšil jak malej kluk. O Forze jsem samozřejmě četl na fórech a v recenzích, ale svezení nic nenahradí. Nechci se příliš rozepisovat o technických detailech, hodnotit Nm, kW apod. Chtěl bych se s vámi, z pohledu cílové skupiny, podělit o zkušenosti a poznatky, které jsem získal během společných několika dní. Bohužel, možná bohudík, to bylo během zřejmě nejošklivějších zářijových dní. Nebyla tak nouze ani o déšť, větrno a brzkou tmu.

Nadstandard pro béčkaře

Na tohle opravdu můžu pouze s papíry na auto? To bude možná nejčastější myšlenka, která člověku proběhne hlavu, když se s touhle stopětadvácou poprvé setkáte naživo. Forza působí opravdu majestátně. Není to žádný drobek. Díky ostře řezané kapotáži budí respekt i u ostatních účastníků silničního provozu. Neznalí se se až diví, že jde jen o skútr, na který můžete přesednout z auta bez absolvování motoškoly. Vzhled je hodně subjektivní záležitost, ale mě se designéři v Hondě trefili do vkusu na sto procent. Dravý a přitom uhlazený vzhled bez zbytečných „kosmických” výstřelků.

Sportovní a přitom elegantní
Sportovní a přitom elegantní

Efektně se Forza projevuje i s ubývajícím denním světlem. Kompletní LED osvětlení dalo designérům prostor kreativně se vyřádit a vyhrát si. Dle mého názoru to využili na maximu. Přední světlomet stylizovaný do tvaru křídla, které nese Honda ve znaku, je hodně líbivý. Testovaný kus byl v barevné variantě Lucent Silver Metallic / Matt Pearl Pacific Blue. Na výběr jsou celkem čtyři barevné varianty, z nichž tato působí nejsportovněji.

Nepřehlédnutelná i v noci
Nepřehlédnutelná i v noci

Za řídítky

Ihned po usednutí za řídítka se se strojem sžijete. Řidiče uvítá kombinace analogového rychloměru a otáčkoměru a digitálního displeje. Ten ukazuje opravdu hodně informací. Subjektivně mi digitální displej připadal až hodně složitý a písmo až příliš malé. Vždy jsem musel chvíli hledat požadovaný údaj. Hodiny, teplotu vzduchu, spotřebu, několik počítadel kilometrů, teplotu motoru, stav paliva, dojezd a další. Posed hodnotím jako příjemný. Sedlo je výše položené (780 mm), což menším postavám nemusí zcela vyhovovat. Je ale pohodlné, neklouzavé a pohodlí poskytuje i spolujezdci. Místa pro nohy je v podélném směru dostatek a umožňuje variabilně měnit pozici při delších jízdách. Musíte však počítat s absencí rovné podlahy. Středový tunel je vyšší, ale pro toho, kdo zvažuje právě Forzu, to bude spíš plus.

Velkoryse pojatá přístrojová deska. Vše lze ovládat pohodlně z řídítek
Velkoryse pojatá přístrojová deska. Vše lze ovládat pohodlně z řídítek
Na co koukat dřív? Displej poskytuje spoustu informací najednou
Na co koukat dřív? Displej poskytuje spoustu informací najednou
Sedlo je pohodlné i na delší cesty. Nestrádá ani spolujezdec. Vyvýšená pozice mu umožňuje vidět víc než jen helmu řidiče před sebou
Sedlo je pohodlné i na delší cesty. Nestrádá ani spolujezdec. Vyvýšená pozice mu umožňuje vidět víc než jen helmu řidiče před sebou

Nastartovat a jedem

Při přebírání skútru jsem kromě základní instruktáže a dokladů od stroje dostal samozřejmě i klíčky. Tedy klíček. Tedy spíš ovladač, kterému v Hondě říkají Smart Key, a který jsem po celou dobu testování nemusel vyndat z kapsy. Stačí přijít ke skútru, stisknout kruhový ovladač multifunkční spínací skříňky a otočit jím do požadované polohy.

Spínací skříňka, otevírání nádrže i sedla v jednom
Spínací skříňka, otevírání nádrže i sedla v jednom

Cestou ze showroomu jsem se musel popasovat s hustým pražským provozem. Naplno jsem tak využíval možnosti kapalinou chlazeného čtyřventilového motoru a s radostí si užíval každý start ze semaforů. Díky 11 kW výkonu a točivému momentu 12,5 Nm neměli ostatní šanci. Otočení pravým zápěstím vás bleskově katapultuje vpřed dříve, než auto vedle vás zařadí jedničku. Lhostejno zda jedete po rovině nebo do kopce. Hodně příjemně mě překvapilo precizně vybalancované rozložení hmotnosti. Díky tomu se hned rozplynuly moje obavy z vhodnosti maxiskútru do města. Dokonalá stabilita i při manévrování v minimální rychlosti poskytuje jistotu při proplétání se každodenními pražskými kolonami. Na hlavní stojan jde postavit snáz, než leckterý poloviční skútr.

Přední vidlice má nohy průměru 33 mm. Dvojice zadních tlumičů má nastavitelnou tuhost
Přední vidlice má nohy průměru 33 mm. Dvojice zadních tlumičů má nastavitelnou tuhost

Pohodlné svezení

Sportovně naladěný podvozek nepřekvapí ani pověstné vršovické kočičí hlavy a žižkovské kopcovité uličky s hrbolatým kostkovým povrchem. Nebudu lhát, že jak se těmto místům standardně vyhýbám, nyní jsem si i tyto cesty užíval. Standardně obuté patnáctipalcové přední pneu a čtrnáctipalcové zadní fungují příkladně. Jediné, co kazilo dojem z této nelehké disciplíny, bylo rachtání rámečku s espézetkou. Být přidělaná bez rámečku, nedrnčí nikde absolutně nic.

Jízda po okreskách Hondě Forza vyloženě chutná. Ale ani na dálnici se bát nemusíte. Chvilku to trvalo, ale na dálnici se ručička tachometru dotkla dokonce hodnoty 130 km/h. Realita bude nižší, ale brzdou provozu nebudete.

Systém start/stop v autě vypínám hned. U Hondy Forza jsem ho vypnul jednou na zkoušku. Systém Idling Stop funguje, ani o něm nevíte. Zastavíte a za chvilku se motor vypne. Netřeba ani držet brzdu. Po otočení pravým heftem se Forza okamžitě rozjede. Žádná prodleva se startováním se nekoná.

Spotřeba příjemně překvapila. Po prvním dni ukazoval displej hodnotu 2,2 litru. Za celou dobu testování pak 2,4 l / 100 km. Nutno podotknout, že testovací režim byl hodně svižný a skútr dostával zabrat.

Promyšlený systém úložných prostor

Zavazadlový prostor pod sedlem se chlubí hodnotou 53,5 l. Co to znamená? Je obří. Využita jsou všechna zákoutí. Bez problému do něj schováte dvě integrální přilby, povinnou výbavu, oblečení do deště a ještě zbyde místo na drobnější nákup. Jeden se pod sedlo sbalí na vícedenní výlet a pořád zbyde místo na helmu. Zavazadlový prostor je navíc vybaven přepážkou, kterou ho můžete dle potřeby rozdělit. Lahev s vodou, rukavice, mobil a další drobnosti pojme prostorná schránka vlevo pod řídítky. Uvnitř té je zásuvka zapalovače na nabití mobilu. Za příplatek lze pořídit ještě 45litrový horní kufr, který lze ovládat dálkovým ovládáním.

Pohodlně se sbalíte na několikadenní výlet
Pohodlně se sbalíte na několikadenní výlet
I s cestovní taškou zbyde pod sedlem místo na integrální přilbu
I s cestovní taškou zbyde pod sedlem místo na integrální přilbu
Schránka před levým kolenem je hluboká. Mobil má vlastní přihrádku a zásuvku
Schránka před levým kolenem je hluboká. Mobil má vlastní přihrádku a zásuvku

Nahoru a dolu

Zajímavou vychytávkou je elektricky plynule nastavitelný přední štítek, který můžete ovládat kdykoli, i za jízdy, tlačítkem na levé rukojeti. Osobně jsem využíval jen krajní polohy 140mm rozsahu. Spodní při klidné jízdě městem, protože to lépe vypadá, a horní při vyšších rychlostech, protože je to skutečně znát. Vítr je směřován kolem jezdce a nad něj. Štítek spolu s kapotáží, která poskytuje dobrou ochranu nohou, funguje při mírném dešti tak, že do práce jsem přijel prakticky suchý.

Plexi je elektronicky plynule nastavitelné v rozsahu 140 mm
Plexi je elektronicky plynule nastavitelné v rozsahu 140 mm
Šedý kolébkový přepínač na levé rukojeti ovládá přední plexi štítek. Přepínač směrovek je níže, než byste čekali. Napoprvé si párkrát nechtěně zatroubíte
Šedý kolébkový přepínač na levé rukojeti ovládá přední plexi štítek. Přepínač směrovek je níže, než byste čekali. Napoprvé si párkrát nechtěně zatroubíte

Celek se skládá z detailů

Honda již od prvního ročníku modelu Forza přináší skútristům vymoženosti, které byly dříve doménou dražších motocyklů. Model 2018 má pro nového majitele připravenou celou řadu užitečných vychytávek, na které si velmi rychle zvykne. Bezklíčkové startování, příplatkový horní kufr ovládaný sklíčkem Smart Key, ABS ve standardní výbavě, systém Idling Stop, elektrický štítek, displej s maximem informací, organizér zavazadlového prostoru a další.

Dvoukanálové ABS ve standardní výbavě vás spolehlivě zastaví i na vodě
Dvoukanálové ABS ve standardní výbavě vás spolehlivě zastaví i na vodě

Abych ale jen nechválil. Prostor pro zlepšení pár drobností tu je. Ano, opravdu to jsou drobnosti. Ale jak s oblibou říká můj otec: „Každý celek se skládá z detailů.” U většiny skútrů bych se o nich ani nezmínil, ale u prémiového modelu Forza za 129 900 Kč v základní výbavě to zamrzí. Jak jsem předeslal v úvodu, testoval jsem na podzim, kdy se brzy stmívá. Hned první den jsem tak nepříjemně pocítil absenci osvětlení zavazadlového prostoru. To už by se vážně do rozpočtu nevešlo?

Přední uzavíratelnou schránku jsem chválil, co se týče prostornosti, přítomnosti USB zásuvky na nabití telefonu a přihrádky na telefon. Telefon nenosím v pouzdře. Proto bych ocenil „vystlání” přihrádky měkčím materiálem, aby v ní mobil nepřišel k úhoně. Věřím, že i víčko palivové nádrže by šlo vymyslet lépe. Na druhou stranu, se spotřebou kolem 2,4 l / 100 km a nádrži na 11,5 l, ho nebudete používat příliš často. Ale jak jsem řekl. Jsou to jen detaily a možná prostor pro drobná vylepšení budoucího modelu.

Kam s ním? Tlačítkem otevřete pouze dvířka. Jednoduché víčko nádrže není kam odložit
Kam s ním? Tlačítkem otevřete pouze dvířka. Jednoduché víčko nádrže není kam odložit

Závěr Honda Forza 125

Maxi skútr Honda Forza 125 (ABS) model 2018 bych doporučil tomu, kdo si chce na skútru dopřát od všeho více, ale zároveň nemá a nechce dělat papíry na velkou motorku. Hbitý a obratný skútr do města s praktickým zavazadlovým prostorem, se kterým si užije i delší výlety. Přitom se nezalekne ani dálnice, bude-li třeba. Pružný motor s příjemnou spotřebou kolem 2,4 litrů přitom při tankování nepotrápí vaši peněženku. Při nákupu Hondy Forza do ní ale budete muset sáhnout pěkně hluboko. Základní cena 129 900 Kč není pro každého. Kdo ji překousne, dostane opravdu povedený stroj, ze kterého nebude chtít sesednout.

Bude vás reprezentovat při cestách na jednání i bavit po práci
Bude vás reprezentovat při cestách na jednání i bavit po práci
Elegance a styl
Elegance a styl

Plusy a mínusy

+ Pružný motor s dostatkem výkonu
+ Nízká spotřeba
+ Fungující Idling Stop
+ Velkorysý zavazadlový prostor
+ Elegantní vzhled
+ Bezklíčkové startování
+ ABS v základní výbavě
+ Elektronicky plynule nastavitelný přední štítek
– Cena
– Absence osvětlení zavazadlového prostoru
– Víčko nádrže