Moc rád jsem souhlasil s testem Škody Scala, i když jsem ji už jednou testoval. Scala mě totiž nadchla. Tentokrát jsem dostal požadovaný motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW a v tomto článku bych se rád rozmluvil o tom, jaké má Škoda Scala plusy, ale i jaké má mínusy. A taky se svěřím s pocity z jednapětkového benzínového motoru.
Když si vybíráte auto, většinou hledáte to nejlepší, na co máte peníze. Nebudeme si mazat med kolem pusy. Vždy máte finanční budget a do něj hledáte to nejlepší možné auto. Takové, které nabídne něco víc než ostatní.
and
U Škodovky to vždy byly její proslulé Simply Clever řešení. Od deštníku ve dveřích, přes nálevku do ostřikovačů až po háčky v kufru. Abychom si to lehce shrnuli, zde je seznam Simply Clever řešení, které jsem objevil ve Škodě Scala:
- Praktická nálevka vody do ostřikovačů.
- Škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik.
- Schránka na deštník ve dveřích řidiče (i s deštníkem uvnitř).
- Háčky na zavěšení tašek v kufru.
- Další 2 háčky k uchycení na sedačky zezadu.
- Podlážka kufru se spodní stranou z omyvatelné gumy.
- Síťka pod krycím plátem kufru, třeba pro uložení bundy.
- Držák reflexní vesty ve všech dveřích.
- 2 držáky nápojů a schránka ve středovém panelu.
To už je slušná řádka důvodů, proč se přiklonit ke Scale před konkurencí, nemyslíte? Pokud víte i o dalších, napište mi na Facebook nebo Instagram, rád si doplním informace.
and
Velký krok kupředu
Oproti předchůdci Rapid Spaceback je Scala o kus dál. Její design je svěží a přední maska má líbivý dynamický vzhled. Přední i zadní LED světlomety vč. zadních dynamických blinkrů působí jako u vozu z mnohem vyšší třídy. (Známé například u Audi tím, že se blinkr rozsvěcuje postupně směrem, kterým budete odbočovat.) Jen doporučuji zvolit jinou než stříbrnou barvu. Ve stříbrné nevypadá tak zajímavě jako například v modré či červené metalíze.
Největší výhodou Scaly v interiéru je její obrovský vnitřní prostor. Na místě řidiče je Scala prostornější než můj Passat B7 (2014). Dozadu se bez problémů vejdou dva dospělí lidé, aniž by jim cokoliv rušilo jejich komfort. Zavazadlový prostor nabídne slušných 467 l a po sklopení zadních sedaček dokonce 1410 l, což je nejvíce ve své třídě.
and
Sedačky jsou velmi pohodlné, včetně bočního vedení. Loketní opěrka je posuvná, takže se budete cítit velmi dobře. Překvapily mě měkčené plasty na palubní desce, které mimochodem chybí i v o třídu vyšším VW T-Roc. Interiér je spíše praktický. Vše je plně funkční a mohu říct, že se mi uvnitř Scaly opět líbí. Do dveří se samozřejmě vejde 1,5 litrová láhev. Zajímavým prvkem je černý potah stropu, který na mě působí tak, že si připadám jako v super sportovním voze, nikoliv v rodinném autě.
and
Vše má svou funkci a místo
Volně stojící displej infotainmentu s úhlopříčkou 9,2″ je umístěn nahoře na palubní desce tak, aby byl rychle a dobře čitelný a řidič nemusel sjíždět pohledem dolů až k řadící páce. Skvělý je i digitální přístrojový štít – tedy plně digitální přístrojová deska, kde si můžete navolit téměř vše od rychlosti, přes spotřebu a navigaci až téměř po striptýz vaší sexy sousedky. Překvapivé je zachování klasické manuální ruční brzdy, což ale nevidím jako mínus. Nově ve Scale lze připojit Apple CarPlay i AndroidAuto, a to bezdrátově. Už téměř samozřejmostí je bezdrátové nabíjení telefonu.
and
Četl jsem, že motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW je velmi dobrý, ale že bude až tak dobrý, jsem nečekal. Mohu říct, že tato motorizace je ve Škodě Scala úplně dokonalá. Umí totiž vše, co bych si od svého auta přál. Klidnou rodinnou jízdu s nízkou spotřebou, ale i zábavnou jízdu okreskami, aniž by mi spotřeba vysála peněženku. Dokáže nabídnout obojí, a to je něco jedinečného. Když jsem si v jízdních režimech nastavil Sport, rázem jsem zapomněl, že mi táhne na čtyřicet. Pořádnou dovolenou jsem neměl od narození prcka. Vstávám každý den před 6 h do práce a tou největší starostí je, aby můj syn dobře jedl, čůral a pravidelně chodil na velkou. Taková jízda mi krásně vyčistila hlavu a domů jsem se vracel spokojený a s úsměvem. Ještě dodávám, že průměrná spotřeba při kombinované jízdě byla lehce pod 6 l / 100 km.
and
Najdou se i mínusy
Vše krásné jednou končí a já se nyní musím přesunout k mínusům, které jsem ve Škodě Scala objevil. Za prvé je velká škoda chybějícího vstupu do zavazadlového prostoru po sklopení zadní loketní opěrky. Někdo vidí použití USB-C jako velký krok kupředu. Já to vidím tak, že si musím koupit konektory. Scala zřejmě předběhla svou dobu a předpověď, že v roce 2019 bude většina z nás používat USB-C nevyšla. Jako poslední mínus mě mrzí přesun ovládání některých funkcí klimatizace do velkého displeje infotainmentu místo klasických tlačítek.
Závěr Škoda Scala
Pokud přemýšlíte o novém voze a do vašeho finančního budgetu patří i Škoda Scala, dám vám jednu radu. Běžte do prodejny Škoda, vyzkoušejte si model Scala s motorem 1.5 TSI a vsadím se s vámi o vagón lentilek, že si ji vyberete před konkurencí.
Plusy a mínusy:
+ Velmi povedený design vozu
+ Obrovský vnitřní prostor
+ Spousta Simply Clever řešení, které zlepší každodenní soužití s vozem
+ Funkční a uživatelsky přívětivý infotainment
+ Dokonalý motor 1.5 TSI
+ Velmi zábavný jízdní režim Sport
+ Skvělé jízdní vlastnosti i za nepříznivého počasí
– USB-C
– Přesun některých prvků ovládání klimatizace do panelu infotainmentu