Test Dacia Duster: kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp

Vlastně se dá říct, že komu jsem oznámil, že budu testovat vůz Dacia Duster, tak se mi smál. Já k Dacii Duster přistupoval s velkou zvědavostí. Opravdu a upřímně jsem se na ni těšil. Zajímalo mě totiž, zda SUV s cenovkou 400.000 Kč může být dobré, nebo se pouze přidám mezi ostatní posměváčky.

Dacia Duster v barvě oranžová Atacama se mi moc líbí. Podle mě je tohle přesně barva, která vozu sedí a je to takové její poznávací znamení stejně jako modrá u Škody RS nebo zlatá u Volkswagenu Arteon. Se svým maskulaturním vzhledem má Duster skutečný charakter. Ve městě ji nepřehlédnete a v terénu je jako doma. Přední část s výrazným spoilerem, chromovanou mřížkou a denními LED světlomety jistě upoutá vaši pozornost. V zadní části se opakuje výrazný spoiler a líbivá zadní světla. Duster rozhodně nepůsobí jako levné ošklivé auto. Má pěkný originální design, který se mi líbí. Bohužel když se podíváte více zblízka, zjistíte, že třeba podběhy kol nemají žádné oplastování nebo jinou ochranu. Spousta částí je takových surových. Auto mi sedí více na farmu než do města.

Má pěkný originální design, který se mi líbí.

Uvnitř vše funguje na výbornou

Než nastoupíte do většiny aut, musíte najít klíček a zmáčknout centrální zamykání. Já nemusel. Dostal jsem Hands-free kartu. Jde o kartu o velikosti kreditky z černého plastu s logem Dacia uprostřed. Stačí mít kartu v kapse nebo batohu, přijít k Dusteru a on se vám sám otevře. Ano, tohle je v ceně 400.000 Kč za nové SUV. Posadíte se do sedaček a před sebou máte čtyř ramenný multifunkční volant a kapličku palubních přístrojů. Jednoduchou, ale velmi přehlednou. Ovládání klimatizace je moderní. Hlavní panel se ovládá ze tří kulatých ovladačů, ve kterých jsou mini displeje. Opět je to velmi přehledné a vše funguje bez problémů. Navíc tento panel klimatizace jsem měl i třeba v Renaultu Captur. V přední části vozu je dostatek místa pro nohy i ruce, stejně jako v zadní části vozu, kde budou mít i ostatní pasažéři pohodlí. Velikost zavazadlového prostoru je 445 l.

Dostal jsem Hands-free kartu.

Multimediální centrum Media Nav Evolution nabízí vše, co potřebujete – radio, telefon, navigaci, média, USB. Můžete využít i připojení přes Apple Carplay. Ano, tohle všechno stále za cenu 400.000 Kč za nové SUV. Grafika je jednoduchá a hrubá. Určitě by šlo zapracovat na vzhlednějším designu, ale mnohem důležitější je, že vše funguje bez problémů. Telefon přes Bluetooth připojíte raz dva. Rádio jsem poslouchal celou dobu z Prahy do Zlína. Vyzkoušel jsem poslech hudby přes Media (Bluetooth). Propojení přes Apple Carplay bylo rovněž bez problémů. Vše zkrátka funguje, žádné chyby a problémy. Jiná auta mají hezčí design, větší displej, ale také chyby. Duster se jich vyvaroval. Od první generace je odladil a nyní dělá radost. Nemusíte řešit, že nepřipojíte telefon nebo jeho vypadávání. Neotravuje vás chrčení rádia ani že navigace ukazuje nesmysly. Za tohle má u mě Duster velkou pochvalu!

Můžete využít i připojení přes Apple Carplay.

Pohodlný v jakémkoliv terénu

Řeším pro ženu nové auto. Její podmínky jsou: připojení přes Bluetooth, přední a zadní senzory se zadní parkovací kamerou a sledování mrtvého úhlu. Ano, jde o seznam praktických a bezpečnostních pomocníků, bez kterých si už nové auto nedokážeme představit. U většiny aut za to zaplatíte spoustu peněz navíc. Cena nového vozu stoupá vzhůru a Vám pomalu mizí radost z nového vozu při pohledu na celkovou cenu. Moje Dacia Duster měla Bluetooth i sledování mrtvého úhlu. Dokonce měla i přední a zadní senzory se zadní parkovací kamerou. Jo pořád je cena těch 400.000 Kč.

Ano dokonce měla přední a zadní senzory se zadní parkovací kamerou.

Jel jsem s Dusterem ve městě, na okreskách i na dálnici. Nikde neměl problém. Všude si poradil, dokonce i na hrubé lesní cestě. Litrový benzinový motor s výkonem 74 kW neměl nikde problém. Dálniční rychlost zvládl s grácií bez zbytečného hluku i na pátý převodový stupeň. Manuální převodovka je přesná. Jednička je krátká a v terénu ji oceníte. Jízda nebyla extra komfortní, ale určitě ne nijak nepříjemná. Sice mě po 300 km v kuse bolela kostrč a ocenil bych pohodlnější sedačky, ale co se týče jízdních vlastností, nemám extra žádné námitky.

Velikost zavazadlového prostoru je 445 l.

Závěr Dacia Duster

Dacia Duster je nejprodávanější SUV ve své cenové relaci, protože nemá konkurenci. Jak řekl můj kamarád: „Za ty prachy je to sakra dobré esúvéčko.“ A já mohu jen souhlasit. Někomu budou třeba vadit tvrdé plasty v interiéru, nepříliš pohodlné sedačky nebo bude ohrnovat nos nad grafikou infotainmentu a bude mu málo 5 stupňů na řádící páce. Ale za 400.000 Kč dostanete velmi slušně vybavené nové SUV, které nemá základní problémy na rozdíl od jiných značek, které zde nebudeme raději jmenovat. Takže, kdo se vlastně směje nakonec?

Zajímavosti Dacia Duster
Vlevo nahoře – asi přihrádka na TicTac. Vlevo dole – zřejmě prostor na mince. Ovšem je nadlidský úkol, dostat je ven. Vpravo nahoře – klapky výdechů klimatizace vytvořily výborný držák na telefon. Vpravo dole – tohle už je pro mě opravdový úložný prostor.

Plusy a mínusy

+ Hodně prostoru vpředu i na zadních sedačkách
+ Výborný kultivovaný projev motoru
+ Slušné jízdní vlastnosti
+ Nepřekonatelná cenovka nového SUV
+ Jednoduchý a praktický infotainment
+ Vše fungovalo, žádné chyby
– V interiéru příliš tvrdého plastu
– Nepříliš pohodlné sedačky