FACESTARZdravíSyndrom návratu z dovolené: Naučte se v práci relaxovat

Syndrom návratu z dovolené: Naučte se v práci relaxovat

Nervozita, stres a pocit, že všechny nahromaděné resty v práci nestihnete. Dáte nám za pravdu, že právě takto vypadají první dny po návratu z dovolené. Jak se s tím vyrovnat, aby byl návrat do reality co nejméně bolestný, který psychologové označují jako syndrom návratu z dovolené?

Taky vám to něco připomíná? Hlavu máte plnou sluníčka a zážitků z letošní dovolené, ale šéf po vás chce, abyste přeřadili na nejvyšší pracovní rychlost ale nechce se vám.

Začarovaný kruh

Podle psychologů je vždy návrat do práce z dovolené stresující. Organismus, který si zvykl na pozdní vstávání, relaxaci a odpočinku, reaguje tak únavou a podrážděností. Člověk se tak ocitá v začarovaném kruhu. Místo sršící energie a optimismu, tak návrat do všední reality provází špatná nálada a někdy i nespavost. Vrátit se do stresem nabitého zaměstnání není snadné, zvláště po delším volnu. Mezi nezbytnou součást našeho života patří stres. Vypjaté situace totiž podněcují kreativitu, zlepšují učení. V současné době se bohužel míra napětí vymyká kontrole. Prospěšný lehčí tlak se tak proměňuje v drtivý nátlak, který je potřeba zmírňovat pravidelnou relaxací.

Jednoduchým a přitom účinným receptem na aklimatizaci je správné používání relaxační techniky.

Většina z nás si pod tímto pojmem představuje například sledování televize, oblíbených seriálů a filmů po návratu z práce. Tento způsob oddychu však není dostačující a pro zdraví organismu ani nejvhodnější. Relaxovat totiž můžete i během práce. Ulevit mysli i tělu dokážou jednoduché techniky, které můžete provozovat i při krátké pauze na kávu nebo na oběd. 

K dnešní době neodmyslitelně stres zkrátka patří. I během pracovního vytížení je však třeba alespoň chvíle oddychu. Nadměrné napětí totiž způsobuje řadu psychických i fyzických zdravotních potíží. Příkladem mohou být deprese, úzkosti, infarkt myokardu, mozková mrtvice. S odbouráváním nadbytečného tlaku tak můžete začít i během pracovní přestávky. Využít lze výše zmíněné techniky nebo relaxovat po svém. 

(přímá řeč lékárnice Gfam)

například: Relaxovat a ulevit od nárazových pocitů úzkosti a deprese v náročném období po dovolené vám mohou pomoci léčivé přípravky, které obsahují ověřené bylinné extrakty z kozlíku, meduňky nebo levandule. 

Těšte se

Psychologové radí, pokud jste v první den v práci, snažte se nepřepínat a zbytečně nepřehánět svou pracovní aktivitu. Je potřeba se po dovolené nejprve v klidu zorientovat v úkolech a udělat si plán řešení. Čekaly na vás celou dovolenou, takže den nebo dva ještě vydrží. A zkuste se aspoň občas v duchu vrátit k příjemným zážitkům, jako jsou fotky z dovolené, procházky po pláži či návštěva památek. Stáhněte si hudbu, z některého webu s etnickou hudbou, okořeňte si jídlo dovezeným kořením a pusťte si k tomu fotky či video se záběry z dovolené.

Uvidíte, jako zázrakem se ocitnete o několik dní zpět a budete tam, kde vám bylo tak hezky. A pokud ani tahle terapie nezabere, pak nezbývá než začít plánovat dovolenou na příští rok a začít se na ni těšit.

Hluboké dýchání

Mezi jednoduché a účinné formy relaxace patří hluboké dýchání. Tuto meditační techniku navíc můžete realizovat kdekoliv, budete tak mít stres vždy pod kontrolou. Stačí si najít pohodlné místo a pár minut času. Klíčem k úspěšnému zvládnutí této metody je hluboké břišní dýchání, které vám umožní nasát do plic maximální množství vzduchu.

Stačí se pohodlně usadit na židli s napřímenými zády, jednu ruku položit na hrudník a druhou na břicho. Nosem se zhluboka nadechněte. Pokud správně dýcháte poznáte, že ruka položená na břichu se pohybuje. Ruka položená na hrudníku vykonává minimální pohyby. Ústy vydechněte. Snažte se z plic stáhnutím břišních svalů vytlačit co nejvíce vzduchu. 

Čistá hlava

Soustřeďte se na na přítomnost a zkuste se oprostit od minulosti. Najděte si klidné místo a pohodlně se posaďte. Soustřeďte se na určinou věc již zmíněnou dovolenou, vysněné místo. Pokud vaše myšlenky utíkají směrem k pracovním povinnostem, znovu se začněte soustředit. Chcete-li zapojit všechny smysly, vybavte si vůně, zvuky nebo příjemné pocity. Běžte po práci na procházku, zaplavat nebo zajezdit na kole či bruslích. Sport vám pročistí hlavu.

 

Související články