Bojujeme za lepší svět
Světový den pro fair trade oslavuje Fairtrade jako hmatatelnou podporu na boj proti chudobě, nerovným ekonomickým podmínkám a klimatickým změnám. Ekonomická krize má vždy největší dopad na nejzranitelnější část světové populace. K Fairtrade se připojuje stále více malých i mezinárodních firem, včetně známého kavárenského řetězce.
Ten spolupracuje s Fairtrade, aby zákazníkům nabídl produkty té nejvyšší kvality, ale rovněž aby s každým šálkem kávy přispěl k udržitelnosti, globálnímu povědomí o této problematice a pozitivnímu etickému přístupu, což je skutečně chvályhodné.
„Události, jako je Světový den pro fair trade, vždy přitahují pozornost ke skutečnosti, že žijeme ve velmi propojeném světě, kde musíme nést zodpovědnost za naše aktivity jak na místní, tak globální úrovni. Starbucks podporuje podobné iniciativy i tento rok, jelikož i nadále přispíváme s každým šálkem kávy k lepším podmínkám našeho společného soužití,“ řekl Brian Aherne, regionální ředitel provozu Starbucks za Českou republiku a Maďarsko.
Kávou to začíná
V České republice a rovněž v Evropě, Blízkém východě a Africe jsou v současné době veškeré espresso nápoje připravované již s fairtradovou kávou. Důležitost a obliba této kávy a produktů s certifikací Fairtrade jsou na českém trhu na vzestupu. Prodeje zrnkové kávy Fairtrade vzrostly v roce 2014 oproti předešlému roku o 27 %.
Proslulá síť kaváren také ve světě podporuje farmářská centra, která napomáhají farmářům zapojit se do iniciativy C.A.F.E.. Podpora je zejména v oblasti efektivního vedení farmy a vytváření pracovních plánů s cílem dosáhnout vytyčených obchodních cílů. V roce 2013 koupila farmu na Kostarice, která slouží jednak jako plně funkční farma, ale především jako agronomické výzkumné centrum podporující rozvoj udržitelných farem na celém světě.
Co z toho plyne? Až si dnes nebo kdykoli jindy půjdete s kamarádkou sednout na kávu, zamyslete se nad tím, kde si ji objednáváte a zda tím nepodporujete neetický jednání daného výrobce. Stojí to za to!
________________________________________________________________________________
Závazek Starbucks k etickému obchodování s kávou jde zpět k roku 1998, kdy bylo certifikováno prvních 30 – 40 milionů liber kávy. V roce 1999 ve spolupráci s organizací Conservation International Starbucks představil vlastní iniciativu Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E.) Practices. S touto iniciativou v současné době zaznamenává vynikající výsledky. V roce 2014 splnilo 96 %, tj. více než 400 milionů liber kávy, standardy pro etické pěstování. Jedná se o desetinásobný nárůst od roku 1998.