FACESTARKulturaSTANISLAV BERNARD JE TVRDOHLAVÝ MUŽ, ŘÍKÁ! DO KNIHKUPECTVÍ DORAZILA JEHO KNIHA!

STANISLAV BERNARD JE TVRDOHLAVÝ MUŽ, ŘÍKÁ! DO KNIHKUPECTVÍ DORAZILA JEHO KNIHA!

Stanislavu Bernardovi, jenž se narodil v roce 1955, spolumajiteli renomovaného českého pivovaru, není jedno, co se kolem něj děje. Příkladem je jeho úspěšné lobbování za sníženou spotřební daň na pivo nebo založení Nadačního fondu proti korupci, který otevřel kauzy rozkrádání Dopravního podniku hl. m. Prahy či zadávání IT zakázek na ministerstvu práce a sociálních věcí. Nově o Bernardově veřejné angažovanosti svědčí jeho kniha TVRDOHLAVÝ MUŽ, která právě vychází. Na třiadvacetileté cestě ke kultovnímu českému pivu měl autor možnost zblízka poznat úskalí českého podnikání. Své zkušenosti a pohled na naši společnost zachycuje v knižní biografii, která začíná úvěrovým thrillerem a vydražením humpoleckého pivovaru. Bernard předkládá svůj způsob uvažování, zamýšlí se nad spornými privatizacemi a zákony, reklamou, mediálními bublinami, politickou korupcí a Evropskou unií, ale také nad rodinnými vazbami a životními prioritami. Především však představuje svět pivovarnictví, kde je nadprůměrně silná konkurence:  Pivní promiskuita hospodských je velmi individuální a vyvíjí se to v čase.

Stanislavu Bernardovi, jenž se narodil v roce 1955, spolumajiteli renomovaného českého pivovaru, není jedno, co se kolem něj děje. Příkladem je jeho úspěšné lobbování za sníženou spotřební daň na pivo nebo založení Nadačního fondu proti korupci, který otevřel kauzy rozkrádání Dopravního podniku hl. m. Prahy či zadávání IT zakázek na ministerstvu práce a sociálních věcí. Nově o Bernardově veřejné angažovanosti svědčí jeho kniha TVRDOHLAVÝ MUŽ, která právě vychází. Na třiadvacetileté cestě ke kultovnímu českému pivu měl autor možnost zblízka poznat úskalí českého podnikání. Své zkušenosti a pohled na naši společnost zachycuje v knižní biografii, která začíná úvěrovým thrillerem a vydražením humpoleckého pivovaru. Bernard předkládá svůj způsob uvažování, zamýšlí se nad spornými privatizacemi a zákony, reklamou, mediálními bublinami, politickou korupcí a Evropskou unií, ale také nad rodinnými vazbami a životními prioritami. Především však představuje svět pivovarnictví, kde je nadprůměrně silná konkurence:  Pivní promiskuita hospodských je velmi individuální a vyvíjí se to v čase.

Ze začátku a první s tímhle fíglem přišly Krušovice byla obrovská: majitel restaurace dostane od pivovaru peníze za to, že bude čepovat jejich pivo nemluvím o standardním servisu, kdy se dodá výčepní zařízení a další reklamní záležitosti. A pro ty hospodské nejde o žádný risk, protože to dělají ty největší značky, jsou to tedy jen peníze navíc. Ochuzuje to „pouze“ zákazníka, protože takové kroky nepřirozeně ohýbají trh…

Kniha má dvě linie, tou hlavní je unikátní příběh pivovaru, příběh mladého inženýra, jenž si se dvěma přáteli vzal v 90. letech obrovský úvěr na zakoupení chátrajícího humpoleckého pivovaru: Pivovar, který jsme vydražili, měl totálně pokaženou pověst, pivu se nejdřív říkalo „humpolecký samoser“, pak zas „Bernardovy sračky“. Kdysi platilo úsloví: „Pivo z Humpolce udělá z vás pitomce“…  A teď má člověk ruinu, stroje se každou chvíli kousnou, takže musíte lidi poslat domů a večer je zas svážet, abychom pivo stočili a měli co prodávat… V Humpolci jsem bydlel během poměrně krátké doby na mnoha místech… přespával jsem na karimatce a ve spacáku na zemi v pivovaru – před šestou mě vždycky budila uklízečka při vytírání mokrým hadrem. A následně jsem bydlel na internátu, kde jsem si pronajal jeden pokoj…

Druhou linii knihy tvoří Malá podotknutí nad šnytem, autorovy postřehy týkající se aktuálních témat: Myslím, že z výrazu „podnikatel“ začali dělat sprosté slovo lidi jako Paroubek, tedy aspoň nejvýrazněji. Jasně, už dřív byla ta fialová saka, bílé ponožky a nekonečný seriál afér… To byl důsledek sepětí podnikatelského sektoru a politiků. Jakmile se tyhle dvě roviny začnou prolínat, tak je to vždycky průšvih pro ně zisk, pro lidi průšvih, protože z politika pak může být šašek v rukou podnikatele. Ale myslím, že systematicky štvát proti podnikatelům začal opravdu až Paroubek. A další v této rétorice pokračují i proti živnostníkům, kdykoliv se jim to zrovna hodí do krámu…

Když jde o nezdravé prolínání podnikání a politiky, Bernard ví, o čem mluví.  Dva roky bojoval za zákon o snížené spotřební dani, v jehož důsledku dnes existuje velký počet českých pivovarů a piv. Název knihy Tvrdohlavý muž odkazuje na jeho neústupnost v prosazování projektů, o jejichž závažnosti je přesvědčen: Lux zas jenom nasliboval a neudělal nic. A Kočárníkovi se to zdálo logické, avšak pak byl zatlačen do defenzivy ostatními s Klausem v čele… Parlament zákon schválil v prosinci 1994. Pak to ale ještě Václav Havel dal přezkoumat Ústavnímu soudu. Já si ho vážil a vážím, ale tohle byl jeden z projevů jeho neprofesionality měl totiž kolem sebe, jako každý politik, různé lidi. Ale byli to amatéři… Ovšem Ústavní soud nám dal naštěstí za pravdu. Takže se mi podařilo prosadit zákon proti vůli premiéra Václava Klause, liberálního ekonoma, a taky proti vůli prezidenta Václava Havla.

andand

Bernard se aktivně zajímá o politiku už čtvrt století. V kapitole O reklamě, politice a zaměstnancích vzpomíná, jak s pomocí piva hájil českou demokracii: Třeba v roce 2010 mě děsilo, že by měl vyhrát volby Jiří Paroubek, člověk s diktátorskými sklony. A vyšel průzkum, že sociální demokraty by volilo jen minimum studentů. Tak jsem si říkal, že by bylo dobré, aby se na to mladí nevykašlali a šli volit. Za čestné prohlášení, že pětaosmdesát procent lidí z maturitních tříd půjde k volbám, jsme dávali bečku piva a vysokoškolákům zas bednu piva na jednoho studenta… K tomu ještě chci podotknout, že nešlo

o žádné rozdávání alkoholu dětem, byli to voliči, takže dospělí. A já jsem samozřejmě nikomu neříkal, že to je proti Paroubkovi, a nikomu jsem taky neříkal, koho má jít volit nechci z nikoho dělat pitomce a nechci nikoho korumpovat… O této naší kampani tehdy psali dokonce ve Wall Street Journal či v Herald Tribune ve smyslu: Zachrání pivo českou demokracii?

Bernard kriticky hodnotí vývoj českého státu: My jako pivovar Bernard jsme se za těch dvacet vyhrabali z ohromných dluhů do zisku a určité finanční rezervy, z ruiny jsme postavili moderní pivovar, zatímco Česká republika se čím dál víc zadlužuje – to je úplně naopak… Nešetří ani kritikou na adresu Evropské unie: Evropská unie je pro mě celkově zásadním zklamáním. Na konci osmdesátých let jsem se těšil, že se zbortí komunismus a přijde nějaký funkční systém, ale mezitím se socialismus opravdu rozlezl po celé Evropě. To s sebou nese spoustu nesmyslů základní je představa, že člověk dokáže něco řídit efektivněji než přirozená nabídka a poptávka… dnes dělají nařízení bruselští úředníci, kteří vystudují školy, a hned se nechají zaměstnat v byrokratickém aparátu Evropské unie, takže nemají vůbec žádný pojem o podnikání a reálném životě. A k tomu ještě nutno dodat odhad je, že bruselský úředník má trojnásobně vyšší mzdu, než je průměr u obyvatel Evropské unie…
Zatímco státní dluh České republiky má dnes dlouhou řadu nul, Rodinný pivovar Bernard splatil obrovské počáteční úvěry a již léta je prosperující firmou, která vyváží pivo do různých koutů světa. Kniha Tvrdohlavý muž ukazuje, že novodobá česká historie, to nejsou jen nedůvěryhodní politici, ale také osvícení podnikatelé, kteří se nebojí riskovat a kteří mají své sny a vize.

Některá z rýpnutí na adresu značky Bernard, která autor se smyslem pro humor umístil na obálku knihy:

Pivo dobré, majitel magor. P. Š.
To by mě zajímalo, kde na to ty prachy nakradli? R. R. S.
Pivo Bernard nepiji a majitele nesnáším, je to vůl. R. K.

Stanislav Bernard: TVRDOHLAVÝ MUŽ 

Vlastní cestou k poctivému českému pivu… To je směr, jímž se v roce 1991 vydal Stanislav Bernard se svými společníky v humpoleckém pivovaru. A zatímco státní dluh České republiky má dnes dlouhou řadu nul, Rodinný pivovar Bernard splatil obrovské počáteční úvěry a již léta je prosperující firmou, která vyváží pivo do různých koutů světa. Nejoriginálnější český pivovarník, kterému vůbec není jedno, co se kolem něj děje. Manažer, jenž zůstává nohama na zemi a neztrácí smysl pro humor. Otevřený člověk, který ví, že úspěšné podnikání stojí především na kvalitě, kreativitě, spolupráci a odvaze neustále vstupovat na neprobádaná území. Díky originálnímu stylu se z piva Bernard podařilo vytvořit kultovní značku. Kniha Tvrdohlavý muž ukazuje, že novodobá česká historie, to nejsou jen nedůvěryhodní politici, ale také osvícení podnikatelé, kteří se nebojí riskovat a kteří mají své sny a vize. Vědí, že se nemůžou líbit úplně každému. Ale právě pro svou osobitost a svéráznost jsou hodni následování.

Související články