FACESTARReceptyOBJEVTE KOUZLO LUŠTĚNIN! PŘEDSTAVUJEME ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ ZÁZRAKY PŘÍRODY!

OBJEVTE KOUZLO LUŠTĚNIN! PŘEDSTAVUJEME ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ ZÁZRAKY PŘÍRODY!

Mezi luštěniny ale patří také například arašídy (plody podzemnice olejné), ačkoli se jim říká burské oříšky, a na pultech obchodů můžeme koupit i některé méně známé luštěniny jako je vigna (nejznámější je mungo, adzuki a černé oko, kterým se také říká fazole, i když jde o jinou rostlinu). Luštěniny jsou velmi vydatné jídlo a pro svůj vysoký obsah bílkovin a vlákniny dokážou výborně a na dlouhou dobu zasytit i při relativně malém příjmu kalorií, proto jsou velmi vhodnou potravinou při redukci nadváhy. Zařazení luštěnin do jídelníčku má velmi dobrý vliv na naši trávicí soustavu a pomáhají udržovat hladinu krevního cukru v normálu. Nejen z tohoto důvodu bych je měli jíst několikrát týdně.

Mezi luštěniny ale patří také například arašídy (plody podzemnice olejné), ačkoli se jim říká burské oříšky, a na pultech obchodů můžeme koupit i některé méně známé luštěniny jako je vigna (nejznámější je mungo, adzuki a černé oko, kterým se také říká fazole, i když jde o jinou rostlinu). Luštěniny jsou velmi vydatné jídlo a pro svůj vysoký obsah bílkovin a vlákniny dokážou výborně a na dlouhou dobu zasytit i při relativně malém příjmu kalorií, proto jsou velmi vhodnou potravinou při redukci nadváhy. Zařazení luštěnin do jídelníčku má velmi dobrý vliv na naši trávicí soustavu a pomáhají udržovat hladinu krevního cukru v normálu. Nejen z tohoto důvodu bych je měli jíst několikrát týdně.

Někdy se luštěninám přezdívá také „maso chudých“, protože jsou levným zdrojem kvalitních bílkovin. Na rozdíl od masa neobsahují cholesterol a nasycené tuky. Jsou významným zdrojem vitaminů B komplexu, hořčíku, železa a draslíku. Pokud budeme nahrazovat maso několikrát týdně luštěninami, rozhodně tím prospějeme i svému srdci.

Je vhodné luštěniny konzumovat spolu s celozrnnými obilninami, protože se v obsahu bílkovin doplňují (sójové boby na rozdíl od ostatních luštěnin obsahují bílkoviny kompletní). Barevné luštěniny také obsahují větší množství antioxidantů.

Hrách

Jako luštěninu označujeme pouze suchá semena hrachu. Zelený hrášek, ať už jsou to vyloupané kuličky nebo celé lusky, považujeme za zeleninu. Většina jeho variací má přirozeně sladkou chuť a hodí se především jako příloha.

and

Fazole

Existuje velké množství různých typů fazolí. Nejčastější jsou bílé, červené, strakaté, ale také černé. Červené fazole nesmí chybět v tradičním mexickém chilli, černé jsou pro svou efektní barvu skvělým doplňkem různých barevných salátů. Jemné bílé fazole jsou vhodné do polévek a salátů, ale také z nich lze připravovat pomazánky.

and andand

Vigna

S těmito fazolím podobnými luštěninami se můžete u nás setkat také pod názvem fazole. Adzuki jsou drobné „fazolky“ s oříškovou chutí a platí u nich, stejně jako u fazolí, že čím jsou tmavší, tím mají výraznější chuť. Jejich výhodou je lepší stravitelnost, méně nadýmají a můžete je nechat naklíčit. Také jsou vhodné do polévek, omáček a dalších pokrmů.

Mezi plody vigny patří také černé oko, v Americe nazývané Black Eyed Peas. Jsou skvělým zdrojem kyseliny listové a dobře se hodí k masu. Mungo můžete vidět často i v obchodech naklíčené. Hodí se do polévek, kaší a pomazánek, protože se snadno rozvaří.

Čočka

Čočka se od ostatních luštěnin, které jsou kulaté či oválné, liší svým typickým tvarem. Její typy rozeznáváme podle barev, ale ať se jedná o čočku žlutou, červenou, zelenou, hnědou nebo černou, její nutriční hodnoty se nemění. Čočka žluté až červené barvy se snadno rozvaří a hodí se lépe do polévek, tmavší typy čočky lépe drží tvar a jsou vhodné jako příloha či do salátů.

and

and

Sója

Sója je plodina, která má nespočetné množství využití v průmyslu, v zemědělství i v kuchyni. Získává se z ní olej, používá se jako krmná plodina a připravuje se z ní široká škála potravin, jako je například tofu, sójové mléko, které je rozšířenou náhražkou kravského mléka, a další produkty, které nahrazují např. maso.

and

O prospěšnosti či škodlivosti sóji na naše zdraví se vedou neustálé debaty. Zatímco jedni sóju považují za zdravou potravinu, která pomáhá např. dospívajícím dívkám jako prevence pozdější rakoviny prsu, druzí varují před zcela opačnými účinky.

Cizrna

U nás čím dál rozšířenější velmi chutná luštěnina, která se také nazývá římský hrách, má jemně oříškovou chuť a obsahuje velké množství vápníku a dalších minerálů. Ve středomořské kuchyni se z ní připravuje tzv. hummus, což je velmi chutná studená kaše.

and

Arašídy

Arašídy se v kuchyni používají jako ořechy, i když se jedná o luštěninu. Lisuje se z nich arašídový olej a připravuje především v Americe oblíbené arašídové máslo. V asijské kuchyni jsou součástí mnoha pokrmů. V Číně se můžete na ulici setkat s prodejem vařených arašídů se skořicí a badyánem – arašídy se však vaří i se slupkou.

and

Související články