NÁPOJE BEZ CUKRU: TADY JSOU PRO A PROTI. JSOU ZDRAVÉ, NEBO ZDRAVÍ NEBEZPEČNÉ?

Jaké jsou alternativy? Jsou nápoje bez cukru zdravější? Nápoje, často označované jako dietní nebo bez cukru, musí ovšem obsahovat nějaké náhradní sladidlo, v naprosté většině jde o sladidla umělá. Nápoje bez cukru si kupují hlavně diabetici, sportovci a lidé, kteří bojují s nadváhou. 

Jaké jsou alternativy? Jsou nápoje bez cukru zdravější? Nápoje, často označované jako dietní nebo bez cukru, musí ovšem obsahovat nějaké náhradní sladidlo, v naprosté většině jde o sladidla umělá. Nápoje bez cukru si kupují hlavně diabetici, sportovci a lidé, kteří bojují s nadváhou. 

PRO?

 1. Žádné kalorie

 Největší přínos nápojů bez cukru je, že jejich kalorická hodnota se většinou blíží k nule. Naproti tomu běžný sladký nápoj s obsahem cukru představuje 125 kalorií, které si můžete po vypití přičíst.

 2. Udržování normální hladiny cukru

 Nápoje bez cukru jsou rozhodně dobré pro diabetiky. Umělá sladidla nezvyšují hladinu cukru v krvi, takže i lidé, kteří trpí cukrovkou, si můžou dopřát sladkou limonádu.

 PROTI?

 1. Nežádoucí účinky

 Umělá sladidla, jako je aspartam, sacharin, sukralóza, acesulfam draselný a další můžou způsobovat zdravotní potíže, jako jsou bolesti hlavy, závratě a problémy se štítnou žlázou. Nedávné studie naznačují, že konzumace umělých sladidel může škodit těhotným ženám a vést k předčasnému porodu. S aspartamem bývají dokonce spojovány takové nežádoucí účinky, jako je poškození nervové soustavy a výskyt rakoviny mozku, se sukralózou zase zvětšení ledvin a jater.

 2. Přibírání na váze

 Ačkoli jsou nápoje bez cukru nekalorické, nepřímo vedou k přibírání na váze. Nedávné výzkumy ukázaly, že umělá sladidla nevedou k uspokojení (mozek dostává signály ke zpracování cukru, ale cukr v potravě chybí). Naopak podporují další chuť na sladké. Tento mechanismus pak vede k

přibírání.

 3. Poruchy metabolismu

 Metabolický sydnrom je onemocnění, které zahrnuje několik složek: cukrovku 2. typu, vyšší krevní tlak a obezitu. V roce 2009 výzkumy ukázaly, že se toto onemocnění vyskytuje častěji u lidí, kteří si denně dopřávají limonády bez cukru.

 4. Nepříznivý vliv na zuby a kosti

 Konzumace limonád bez cukru může vést k zubnímu kazu. Viníkem je zde kyselina fosforečná, která také způsobuje odplavování vápníku z těla a v důsledku toho oslabování kostí.

 5. Možné riziko rakoviny

 Ačkoli výsledky výzkumů ze 70. let minulého století, které spojovaly konzumaci sacharinu s rakovinou močového měchýře, nebyly potvrzeny, určité riziko, že by zde přece jen mohla být souvislost, přetrvává, a je lepší se mu vyhnout.

 Jaké jsou alternativy?

 Ke slazeným limonádám, ať už těm, které obsahují cukr, nebo těm s umělými sladidly, naštěstí existují pro každého, kdo nechce riskovat své zdraví, alternativy, jakými je například domácí ochucená voda, zelený čaj nebo čerstvá ovocná šťáva.

and