Hezčí a průžnější tělo? Tady je 15 důvodů proč začít konečně s jógou

Taky jste se do jógy zamilovali, stejně jako já? Není to jen pouhé cvičení. Osobně beru jógu, jako životní styl. Jak často ji ale musíte praktikovat, abyste byli díky ní zdravější a ohebnější a jaké má skutečné úči pro tělo? Poradím vám.

1. Lepší spánek

Jóga vám pomůže uvolnit nervovou soustavu, která je zodpovědná za kvalitu spánku. Uvolněná nervová soustava znamená zdravý, nepřerušovaný spánek. Zde se projeví především meditativní aspekt jógy.

Pro klidný spánek zkuste tyto polohy: uttanásana (hluboký předklon), halásana (pozice pluhu) a šavásana (relaxační poloha v lehu na zádech).

2. Více energie

Zpočátku se může zdát, že cvičení energii naopak vyžaduje. Osvojit si některé polohy a umět v nich setrvat někdy opravdu vyžaduje dost velké úsilí. Po nějaké době se však cvičení stane jednodušším a budete se cítit svěží a plni energie. Osvojte si tyto polohy: utthita trikónásana (poloha napjatého troujúhelníku), utkatásana (mocná poloha) a šalabhásana (pozice kobylky).

Dýchání je totiž jedním z hlavních aspektů jógy.
Dýchání je totiž jedním z hlavních aspektů jógy.

3. Větší síla

Setrvávání v ásanách také přirozeně posílí vaše svaly. Čím pokročilejší cviky zvládnete, tím více budou vaše svaly sílit. Pokud se chcete na získávání síly zvláště zaměřit, zkuste pozici prkna, bakásanu (pozici jeřábu) a různé stoje na hlavě.

4. Lepší sex

Ne nadarmo je s jógou spojován lepší sexuální život. Cvičením většiny základních jógových pozic dosáhnete mnohem lepšího sexu – budete ohebnější, silnější, získáte lepší rovnováhu i sexuální vykonnost. Všechny jógové pozice jsou se sexuálním aktem neoddělitelně spjaty. Vyberte si ty, ve kterých je vám příjemně.

5. Méně bolesti

Bolesti, které pociťujeme, přicházejí často kvůli nedostatku pohybu. Je to reakce těla na zakrňování svalů a trocha pohybu nám často od bolestí pomůže. Jóga vám pomůže se protáhnout, uklidnit bolestivá místa a také bolest lépe zvládat. Pomůže i od bolestí způsobených artritidou. Při výběru pozic je vždy třeba brát v úvahu, které části těla vás bolí a necvičit víc, než zvládnete.

Při výběru pozic je vždy třeba brát v úvahu, které části těla vás bolí a necvičit víc, než zvládnete.
Při výběru pozic je vždy třeba brát v úvahu, které části těla vás bolí a necvičit víc, než zvládnete.

6. Lepší metabolismus a snížení nadváhy

Jóga vám pomůže zlepšit metabolismus, což také vede ke snižování tělesné hmotnosti. Posílením svalů se váš metabolismus zrychlí a spaluje kalorie, i když zrovna necvičíte. Pokud se chcete zaměřit právě na metabolismus, zkuste kobylku, most a svíčku.

7. Lepší imunita

Jóga také pomáhá posílit imunitu, takže budete díky ní odolnější proti nachlazení a chřipce i dalším nemocem. A pokud přece jen onemocníte, pomůže vám rychleji se s nemocí vypořádat. Imunitu nejvíce podpoříte cvičením mostu, svíčky a stojů na hlavě.

9. Lepší dýchání

Jóga je velmi vhodným cvičením pro ty, kdo mají potíže s dýcháním. Dýchání je totiž jedním z hlavních aspektů jógy. Naučíte hlubšímu dýchání a zvýšíte kapacitu plic. Také si budete mnohem více dýchání uvědomovat. Ke zlepšení dýchacích potíží cvičte pozici krávy, kobry a závory.

Dýchání je totiž jedním z hlavních aspektů jógy.
Dýchání je totiž jedním z hlavních aspektů jógy.

10. Lepší rovnováha

Jestliže si všímáte, že už neudržíte rovnováhu tak dobře jako dřív, můžete začít s jógovými cviky, které vám pomohou. Jóga vyžaduje koncentraci a zaměření na to, abyste v daných pozicích dokázali setrvat. Časem se však přestanete soustřeďovat na udržení rovnováhy, protože se vám tato schopnost přirozeně zlepší. Rovnováhu zlepšují všechny pozice. Dokonce i ty, u kterých byste řekli, že žádné balancování nevyžadují.

 Jóga vyžaduje koncentraci a zaměření na to, abyste v daných pozicích dokázali setrvat.
Jóga vyžaduje koncentraci a zaměření na to, abyste v daných pozicích dokázali setrvat.

11. Méně stresu a úzkosti

O stresu se mluví jako o tichém zabijáku. Nižší hladiny stresu už si ani neuvědumeje a považujeme je za normální. Tento stres, na který jsme si zvykli, však zvyšuje krevní tlak a způsobuje uvolňování hormonů stresu, které vedou k nemocem. Jóga vám pomůže vypořádat se jak s velkým stresem, tak i s tím, kterého si už ani nevšímáme. Pokud se nechcete stresovat, zkoušejte balásánu (pozici dítěte). Setrvávat v této pozici a zároveň být ve stresu je nemožné.

12. Lepší paměť

Jóga vede k lepší paměti. To je dáno zlepšením krevního oběhu, lépe se totiž prokrvuje i mozek. Proto je jóga dobrou prevecí proti Alzheimerově nemoci a dalším poruchám myšlení a paměti. Pro zlepšení paměti je zvláště vhodná padahastásana (čapí poloha).

13. Nižší hladina cholesterolu a cukru v krvi

Ke snížení cholesterolu vedou všechny jógové pozice a také soustředění na dýchání. Některé pozice zahrnují jen sezení a dýchání a právě ty vám mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu. Pro diabetiky je k snížení hladiny krevního cukru vhodná zvláště pránajáma, což je také dechová technika.

14. Lepší nálada

Dalším výborným účinkem jógy je zlepšení nálady. Po cvičení se budete cítit lépe, pokud jste ho prováděli správně. Užívejte si všechny jógové pozice a budete šťastnější po celý rok. Jestliže vytrváte, budete šťastní po celý život.

15. Lepší mentální schopnosti

Kromě paměti se dobrým prokrvením mozku při cvičení jógy zlepšují i další jeho funkce, jako je například koordinace pohybů, kreativita a představivost. Ke zlepšení činnosti mozku můžete zvolit jakékoli pozice.