FACESTARŽivotní stylCHŘIPKOVÁ EPIDEMIE PŘICHÁZÍ! BRAŇTE SE! PŘEDSTAVUJEME NEJLEPŠÍ POMOCNÍKY PRO BOJ S VIRY!

CHŘIPKOVÁ EPIDEMIE PŘICHÁZÍ! BRAŇTE SE! PŘEDSTAVUJEME NEJLEPŠÍ POMOCNÍKY PRO BOJ S VIRY!

1. Lesní plody

1. Lesní plody

Především jahody a brusinky jsou skvělými zdroji vitaminu C. Jestliže chcete posílit imunitu, nejlepší bude konzumovat čerstvé lesní plody. Obsahují i mnoho dalších prospěšných látek, jako jsou foláty či vláknina.

andflickr.com/Dan McKay

2. Zelí a jeho příbuzní

Nejvýznamnější ohledně obsahu vitaminu je v zelné rodině růžičková kapusta. Zelí, čínské zelí a další jeho variety však nezůstávají daleko pozadu. Nejlepší je konzumovat je syrové nebo zakysané. Nejšetrnější vaření je v páře.

andflickr.com/whitebuffalobk

3. Citrusy

Citrusy jsou vysokým obsahem vitaminu C známé. Kromě toho jsou bohaté na křemík, pektin a další prospěšné látky, které mají vliv na alergie, astma, rakovinu, srdeční onemocnění i na obyčejné nachlazení.

andflickr.com/Esther17

4. Kiwi

Kiwi je doslova skvělým koktejlem láek, které podporují imunitu. I vitamin C se mezi tyto látky řadí. V jednom kiwi se nacházi asi 75 mg vitaminu C. Toto ovoce lze kombinovat i se slanými jídly – s masem, rybami, sýry i zeleninou v salátech, ale maso by nemělo být vystaveno vlivu jeho enzymů dlouho, protože ničí jeho strukturu.

andflickr.com/Zak

5. Melouny

Melouny, ať už je řeč o vodním melounu nebo o melounech cukrových, jsou výborné jako prevence akné, kardiovaskulárních chorob, některých druhů rakoviny, dýchacích potíží a ztráty zraku. Zvláště cantaloupe a medový meloun mají vysoký obsah vitaminu C. Nejlepší je kupovat je celé – když
jsou vystaveny vzduchu, vitamin C se znehodnocuje.

andflickr.com/Frédéric BISSON

6. Zelený hrášek

Hrášek je dobrým zdrojem rostlinných bílkovin a železa. Vitamin C, který je v něm také obsažen, pomáhá železo vstřebávat. Hrášek také snižuje riziko některých druhů rakoviny, depresí, vysokého cholesterolu a ztráty zraku.

andflickr.com/Angela Bax

7. Papriky

Jak sladké papriky, tak pálivé chilli papričky jsou velmi prospěšné našemu zdraví. Jeden šálek pokrájených čerstvých paprik obsahuje dokonce větší množství vitaminu C (133 mg) než 1 šálek citrusové šťávy (82 mg).

andflickr.com/*Mark Pennington

8. Ananas

Ananas se již dlouho používá jako lidová medicína proti zácpě. Má také protizánětlivé účinky a podporuje imunitu. Obsah vitaminu C v jednom šálku ananasu je 24 mg.

andflickr.com/Tom Allender

9. Brambory

Možná je to pro vás překvapení, ale tato obyčejná potravina také obsahuje velké množství vitaminu C (a také vitaminů B komplexu, flavonoidů a karotenů), i když vařením se ho část zničí. Nejleším zdrojem vitaminů a dalších prospěšných látek jsou nové brambory vařené ve slupce.

andflickr.com/Zeetz Jones

10. Listová zelenina

Saláty s listovou zeleninou značně zvýší váš příjem vlákniny a antioxidantů včetně vitaminu C. Na výběr je z široké škály – rukola, špenát, čekanka, červená čekanka (radicchio), potočnice a třeba také listy pampelišky. Nejlepšími zdroji je čekanka, pampeliška a potočnice.

andflickr.com/Happy Tinfoil Cat

11. Sladké brambory

Nejen naše známé brambory, ale také tzv. sladké brambory, batáty, jsou bohaté na vitamin C. Zkuste tuto výživnou plodinu zařadit do jídelníčku – bude dobrým a zdravým zpestřením.

andflickr.com/Elizabeth Manning

12. Rajčata

Na vitamin C je bohatá především téměř tekutá hmota okolo semen. Syrová rajčata např. v zeleninovém salátu si samozřejmě uchovají nejvíce živin. Naproti tomu v především u dětí oblíbeném kečupu už žádné nenajdete.

andflickr.com/Corey Burger

13. Tuřín

Tuřín se u nás využívá spíše jako krmná plodina, ale v posledních letech jej můžeme čím dál častěji koupit např. na farmářských trzích. Obsahuje vysoké množství vitaminu C, esenciálních aminokyselin a také vlákniny. Rozhodně bychom ho měli do svého jídelníčku také zařadit.

andflickr.com/mr.ephotopoet

14. Dýně

Dýně jsou oblíbeným podzimním jídlem a to je správné, protože s přicházející zimou je třeba na přísun vitaminu C dbát. Jsou dobrou prevencí akné, srdečních onemocnění a také nadváhy. Nejvyšší obsah vitaminu C najdete v dýni máslové.

andflickr.com/catcrazy0965

Související články