Běh: aktivní koníček pro všechny. Máme řešení!

Storyblocks

Běhat můžete bez omezení věku, pohlaví, ale ani výkyvu počasí. Zvedne vám náladu, stejně jako vytvaruje dokonalou postavu. Máme pro vás tipy na trénování, aby vás to bavilo i teď!

Tomuto trendu napovídá i velice početný kalendář všemožných běžeckých akcí a závodů pro kohokoliv, jako jsou různé městské běhy, od maratónů po různě zaměřené štafety. Jednoduše, kde je poptávka, tam vzniká i nabídka. A očividně nabídka stále poroste. Běh dnes není pouze možností jak aktivně trávit čas, ale i jistou kulturní událostí, a sociální pomůckou, jak poznat stejně zaměřené lidi.

Rozhodli jste se i Vy vyzkoušet si přejít z běžné chůze do rychlejší varianty a dáváte zelenou běhu? Pojďme se podívat na to, co rozhodně nezanedbat v těchto začátcích, a co by Vám mohlo pomoci překonat tyto první kilometry snáz a příjemnější formou.

Běžecká obuv

Jestli vybrat boty červené, či jinak zabarvené samozřejmě nechám čistě na vaší preferenci, ale jsou zde určité rozdíly, které je potřeba u běžeckých bot vybrat sobě přesně na míru. Většina prodejních míst, ve kterých je možné zakoupit běžeckou obuv, již běžně nabízí i odbornou diagnostiku vaší techniky a poradentství, který typ bot je přesně pro vás.

První, co byste měli vědět, nebo si nechat poradit, je styl došlapu vaší nohy na zem.

První, co byste měli vědět, nebo si nechat poradit, je styl došlapu vaší nohy na zem. Někteří došlapují přirozeně více na špičku, jiní na patu a další zase běhají přes celé chodidlo. Aby to nebylo tak snadné, je potřeba vědět i další preferenci, a to zda našlapujete spíše přes malíkovou hranu, či hranu palce. Setkat se můžete s výrazy jako pronační či supinační došlap a v případě došlapu na střed tzv. neutrální došlap.

Odborník vám poté doporučí přesný typ bot, po kterých je dobré se dívat. Měly by být vyztužené či odpružené přesně pro vaši techniku běhu.

Samostatnou kategorií a momentálně i velice moderní záležitostí jsou tzv. minimalistické boty, které nabízejí podrážku bez jakýchkoliv tlumících, či pružících prvků a poskytují věrný pocit bosého běhu. U těchto ale v začátcích opatrně a volte je v případě, že máte možnost konzultovat běžecký trénink, hlavně styl, s nějakým odborníkem. V opačném případě mohou přinést více škody než užitku.

Posledním faktorem, než se ubereme k výběru preferovaného designu a barvy, je výběr pro povrch, na kterém vaše kilometry budou přibývat. Je samozřejmě rozdíl, zdali běžíte v lese, po silnici nebo na atletickém oválu.

Začínáme

Co se týká oblečení, zde již máte poměrně volnou ruku. Volte pohodlné, nijak neomezující kusy, u kterých je určitě výhodou funkčnost, například odvádění potu, udržení tepla, nebo naopak jeho snadný únik od těla v těchto horkých dnech.

Poměrně zásadní je ale téma, jak začít běhat. Velice často se stává, že člověk namotivovaný začít se svojí běžeckou „kariérou“ skončí velice záhy. Hlavními důvody bývají přehnané začátky, které se projeví obrovským stresem pro naše tělo, který z fyzických ani psychických důvodů člověk nechce opakovat.

Naučte se pracovat s únavou a postupně ji překonávejte, ale krok po kroku.

Začněte nízkou frekvencí, klidně jedním tréninkem týdně a učte se poslouchat vlastní tělo, jak rychle regeneruje a dovolí vám další trénink. Co se týká tratí a rychlosti, opět platí pravidlo – méně je někdy více. Proto začněte krátkou vzdáleností nebo časem, který nepřesáhne 20 minut. Jako první zařaďte tzv. indiánský běh, kdy střídáte rychlou chůzi a samotný běh.

Naučte se pracovat s únavou a postupně ji překonávejte, ale krok po kroku. Terén v začátcích volte také pohodovější a vyhněte se většímu převýšení či terénu.

Po lehkých začátcích zkoušejte postupně prodlužovat vzdálenost, vybírejte si vzdálenější cíle, běhejte rychleji a pomalu se přestaňte vyhýbat kopcům.

Výborným motivačním, ale i kontrolním prvkem je řada aplikací, které vývojáři uvolňují pro chytré telefony. Měřit si můžete vzdálenost, ukázat ji na mapě, rychlost, průměrný čas na kilometr, převýšení a spousty dalších užitečných informací. Řada z nich se umí i sama chytře připomenout a naznačit vám, že je zase ten správný den, kdy vyrazit na další výběh. Éra sociálních sítí nezůstává ani zde pozadu a tak můžete své výkony konfrontovat s přáteli, sdílet, nebo se i účastnit virtuálních závodů a poměřit tak síly.

Éra sociálních sítí nezůstává ani zde pozadu a tak můžete své výkony konfrontovat s přáteli, sdílet, nebo se i účastnit virtuálních závodů a poměřit tak síly.

Co dodat závěrem? Pojďme častěji opouštět, pro nás typické, prostředí uzavřené mezi čtyřmi stěnami a vyběhněme ven objevovat, překonávat sebe i druhé, ale hlavně trávit volný čas atraktivněji a aktivněji, což vede přímou úměrou ke spokojenému zdravému životu.