8 VEGANSKÝCH JÍDEL, KTERÁ NEJSOU TAK ZDRAVÁ, JAK SE MŮŽE ZDÁT

 

 

Je třeba mít na paměti, že vegani nejsou v první řadě ti, kdo se snaží jíst co nejzdravěji, ale ti, kdo odmítají živočišné produkty z etických důvodů. Většinou jim tedy nejde především o zdraví, ale především o protest proti utrpení zvířat a o životní styl, který toto utrpení nezpůsobuje. Proto také ne všechno, co vegani jedí, musí být zdravé. 

1. Náhražky masa z polotovarů

 flickr.com/photomato

Rostlinné náhražky masa jsou často plné umělých konzervantů, nezdravých tuků a výživně nehodnotných přísad. Podle dietologů jsou například hotové veganské burgery mnohem kaloričtější než hovězí a obsahují mnohem méně bílkovin. Pokud hledáte veganskou alternativu, rozhodně je vždy lepší sáhnout po co nejméně zpracovaných surovinách, jako je tofu, fazole, čočka, ořechy a semínka. Máte-li chuť na hotový veganský burger, přečtěte si nejprve složení. Dobré jsou ty, které obsahují fazole a jiné luštěniny, a ne na prvním místě sójovou bílkovinu nebo lepek. 

2. Veganské dezerty

 

flickr.com/sharyn morrow

Některé dezerty můžou být mnohem horší pro zdraví než jejich protějšek z másla a vajec. To proto, že jejich výrobci zmíněné přísady nahrazují škroby, gumou a pektiny. Ve výsledku tedy můžou obsahovat více sacharidů a kalorií. Chcete-li koupit veganskou pochoutku, čtěte složení na obalu.

Pokud vyjmenované přísady končí na -óza, pravděpodobně to budou cukry. Všímejte si údajů o kalorické hodnotě, množství cukru a nasyceného tuku. 

3. Kokosový jogurt

 flickr.com/PetiteFamily93

Jestliže si myslíte, že kokosový jogurt je zdravá alternativa k mléčnému jogurtu, možná jste si ještě nepřečetli, kolik nasyceného tuku tyto výrobky obsahují. Jedno balení kokosového jogurtu může obsahovat až 60 procent jeho doporučené denní dávky. Bílkovin obsahuje kokosový jogurt pouhý gram. Lidé často nasycený kokosový tuk považují za zdravý, je to ovšem stále nasycený tuk, takže bude rozhodně moudré to s ním nepřehánět. Pokud čas od času dostanete na kokosový jogurt chuť, sáhněte po takovém, který neobsahuje tuny přidaného cukru. 

4. Bílé pečivo a těstoviny

 flickr.com/Pillsbury

Lidé, kteří přejdou z běžného jídelníčku na veganský, často dělají chybu v tom, že začnou jíství více obilovin, aby se zasytili. Maso však nelze nahradit jednoduchými sacharidy. Když začnete více konzumovat bílé pečivo a těstoviny, dostáváte do těla obrovské množství jednoduchých sacharidů,

po kterých rychle stoupne hladina cukru v krvi a do 30 minut máte zase hlad. Místo výrobků z bílé mouky je mnohem lepší konzumovat celozrnné výrobky s quinoou, špaldou či ječmenem, které kromě bílkovin obsahují také další důležité živiny – zinek, železo a vitamin B6. 

5. Mražená veganská jídla

 kzenon/iStock/Getty Images

Všechna mražená jídla, ať už jsou plná masa a sýrů, nebo jsou veganská, obsahují velké množství konzervantů, soli a různých potravinářských aditiv. Nízkokalorická jídla bohatá na bílkoviny můžou působit lákavě, našemu zdraví jsou však  mnohem prospěšnější skutečné suroviny, ne jejich umělé náhražky. Vždy čtěte složení a vyhněte se umělým sladidlům a dalším nezdravým přísadám. Jídla s vysokým obsahem sodíku, cukru a nasycených tuků vraťte do mrazicího pultu. 

6. Zeleninové chipsy

 flickr.com/Jovan J

Kupované zeleninové chipsy sice vypadají jako další porce zeleniny, ale většinou jsou plné bramborového nebo kukuřičného škrobu. Kombinace různých druhů mouky, škrobů, oleje, cukru a soli jsou levné a výrobci z nich dokážou vytvořit „divy“. Zeleninové chipsy by měly vypadat jako plátky skutečné zeleniny – sladkých brambor, řepy nebo pastináku. Také je můžete připravit doma v sušičce ovoce nebo v troubě. 

7. Müsli tyčinky

 flickr.com/yeefan

Co drží ovesné vločky v tyčinkách pohromadě? Často jsou to cukry, rafinované oleje, umělá barviva a konzervanty. není divu, že vypadají i chutnají tak skvěle. Kupujte tyčinky, které obsahují alespoň tři gramy bílkovin a tři gramy vlákniny (na jedu tyčinku). Také se podívejte, na kterém místě je zmíněn cukr. Agáve a dexktróza jsou také cukry. Často jsou na prvních místech. 

8. Seitan

 flickr.com/Don’t Lose Your Lunch

Trpíte celiakií nebo alergií na lepek? Pak byste se měli vyhnout seitanu. Seitan je staré asijské jídlo vytvořené z pšeničné bílkoviny – lepku. Je to vlastně pšenice, ze které byly odplaveny ostatní složky – zůstala jen bílkovina. Pokud můžete lepek konzumovat, nemusíte se seitanu vyhýbat, nepředstavuje pro vás žádné zdravotní riziko.