8 tipů, jak si užít dovolenou all inclusive a nepřibrat

Storyblocks

Dámy, zajímá vás jak si užít dovolenou all inclusive a nepřibrat přitom kila které by vám zkazily zážitky z odpočinku? Zeptali jsme za Vás, zda toho lze dosáhnout a co je proto potřeba udělat, zkrátka kdy a kolik toho můžete sníst!

Bohužel se tak nějak stále nese s námi Čechy zaškatulkování, že když je něco zdarma, nebo alespoň v ceně, tak musíme přece využít všechno. Ale pozor, rozhodně se nejedná jen o českou náturu, ale obecně o lidský přístup. V případě all-inclusive stravování je to bohužel často až v podobě obžerství a neřízeného „žraní“. Jak si takovou dovolenou užít a později nelitovat vám poradí odborník na slovo vzatý Mgr. Vít Živný, fitness specialista.

„Chápu, že na dovolené nejste psychicky připraveni počítat si gramáž semínek a vyhnout se veškerým nešvarům dietního plánu, ale několik základních pravidel není na škodu si osvojit a udržet tak své choutky a příjem „nesprávných“ kalorií pod kontrolou.“ Zde jsou:

1)      Snažte se dodržet časový harmonogram a četnost jídel

Snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře, tak by měl vypadat přirozený harmonogram i na dovolené a mezi jídly by měla být aktivita. Nemusí se jednat hned o nějaký sport, klidně relax u moře či bazénu, ale pokuste se nezhatit tuto četnost „sléváním“ jednotlivých jídel dohromady. Stejně tak je dobré udržet alespoň přibližně stejný čas jednotlivých jídel, protože vaše tělo je zvyklé na určitý režim a není důvod ho na dovolené šokovat něčím novým a ještě v extrémní rovině.

2)      Když už to přehnat, tak raději u snídaně

V případě nutkání se přejíst, vyzkoušet všechno nabízené, což samozřejmě, pokuste se ukočírovat tyto touhy a směrovat je na snídani. Nadměrný energetický příjem ráno sice také není ideální, ale stále vás čeká celý den, kdy krevní cukr a energii celkově můžete dostat na normu. Vaše tělo si i po ranním obžerství řekne o menší příjem během dalších stravovacích intervalů. Jen je třeba jej poslouchat.

Vaše tělo si i po ranním obžerství řekne o menší příjem během dalších stravovacích intervalů.

3)      Nemusíte ochutnat během jednoho dne vše

Chápu, že lákadel je mnoho, ale určitě se tato lákadla budou na stolech opakovat i další dny. Pokuste se omezit konzumaci nezdravých jídel na několik kousků, další můžete ochutnat zítra.

4)      Základ by měl být vždy vyvážený a zdravější

Ano, jste na dovolené, takže chápu, že zákusku neuniknete, ale najezte se nejprve kvalitně, kdy jídlo složíte primárně z bílkoviny (maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny), doplníte střídmě přílohou a obohatíte zeleninou. Na zákusek bude v žaludku již méně místa a menší chuť.

Na zákusek bude v žaludku již méně místa a menší chuť.
Na zákusek bude v žaludku již méně místa a menší chuť.

5)      Dávejte si na čas

Mezi hlavní vyváženým jídlem a hřešením v podobě ochutnávání místních pochoutek si nechte alespoň 10 až 15 minut. Signál, že vaše tělo je zasycené a žaludek již nic nepotřebuje, přichází s drobným zpožděním. Je možné, že potom už k odolnosti proti pochoutkám nebude potřeba tolik energie.

6)      Z jedné kategorie jídel vždy jeden zástupce

Příloha? Rýže, ne rýže, těstoviny a brambory. Maso? Opět vyberte pouze jeden druh. Polévka? Jedna. Chápu, že je kolikrát obtížné odolat ochutnání více jídel, ale potom je také problém ohlídat velikost jejich porcí a rozhodně se nejedná o ty degustační. Takže vždy zachovejte jednoho zástupce. Hřešit a přehánět můžete se zeleninou.

7)      Pijte!

Tím myslím nealkoholické nápoje. Těm druhým se asi málokdo vyhne, ale jde mi teď hlavně o klasický pitný režim. Snažte se pít v průběhu celého dne po menších doušcích, ne pouze u jídla a to tak, že najednou vypijete litr nápoje, abyste zahnali předchozí žízeň. Zhoršujete podmínky pro trávení a určitě ani váš pocit nebude úplně růžový.

Snažte se pít v průběhu celého dne po menších doušcích, ne pouze u jídla a to tak, že najednou vypijete litr nápoje, abyste zahnali předchozí žízeň.
Snažte se pít v průběhu celého dne po menších doušcích, ne pouze u jídla a to tak, že najednou vypijete litr nápoje, abyste zahnali předchozí žízeň.

8)      Přemýšlejte!

Asi nejdůležitější bod. Jsme lidé, žijeme jenom jednou, takže ani jako já, odborník přes zdravý životní styl, nejsem zastánce nějakého striktního odpírání. Ale je potřeba přemýšlet, nepřehánět to a udržet to v jistých mezích. Hodně pohybu vám tyto drobné prohřešky také trochu usnadní a jistě i díky tomu nebudete na svojí dovolenou vzpomínat pouze jako na ten čas, kdy jste se díky přecpání nemohli pohnout, ale užijete si ji naplno.


Mgr. Vít Živný, 

Vystudoval magisterské studium FTVS UK v Praze – Aktivity podporující zdraví. Má za sebou řadu specializovaných kurzů a sám na některých působí jako lektor. Svůj volný čas tráví sportem, sledováním dobrého filmu, nebo dalším studiem. .