7 největších mýtů o rybím oleji. Znáte je?

Tekuté zdraví. Tak by se mělo spíš než o něčem odporném, mluvit o rybím tuku. Vědecké výzkumy a nejrůznější testy totiž prokázaly, že dostatek rybího tuku ve stravě chrání před vznikem srdečních chorob, snižuje krevní tlak a pružnost cév a snižuje hladinu tak zvaného špatného cholesterolu. Ale také má zásadní význam v prevenci rakoviny. A to konkrétně rakoviny prsu a tlustého střeva, což jsou v současné době její nejrozšířenější formy.

Tekuté zdraví. Tak by se mělo spíš než o něčem odporném, mluvit o rybím tuku. Vědecké výzkumy a nejrůznější testy totiž prokázaly, že dostatek rybího tuku ve stravě chrání před vznikem srdečních chorob, snižuje krevní tlak a pružnost cév a snižuje hladinu tak zvaného špatného cholesterolu. Ale také má zásadní význam v prevenci rakoviny. A to konkrétně rakoviny prsu a tlustého střeva, což jsou v současné době její nejrozšířenější formy.

Věděli jste, že?

Ve Skandinávii je rybí olej součástí každodenního ranního rituálu, a to i u dětí? Třeba v Norsku si na podporu imunity dávají lžičku rybího oleje z tresčích jater. 

Koncentrace krásy v lahvičce

A protože jde zdraví a krása ruku v ruce, má rybí tuk i efektní vizuální účinky na naše tělo. Zlepšuje pleť a je velice účinným pomocníkem při nejrůznějších kožních onemocnění nebo problémech. A to dokonce i v takových případech jako je lupénka. A zejména ženy také ocení jeho účinky při zmírňování menstruačních bolestí, které se někdy dají vyřešit jen pořádnou dávkou silných prášků proti bolesti.

Ranní přípitek pro malé i velké

Rybí tuk by se tedy dal označit za malý zázrak, který od počátku minulého století zaznamenal obrovský posun, ale přesto je opředený spoustou nepravd a mýtů, které od jeho užívání spíše odrazují. A to se týká hlavně dětí. Už jenom při tom, když uslyší: rybí tuk, se jim zježí vlasy a aniž by ochutnaly s představou zápachu rybiny, rovnou odmítnou a budou se vzpouzet. Legendární scéna z filmu Jana Svěráka Obecná škola, kdy Libuše Šafránková nutí svému filmovému synovi před obědem lžíci rybího tuku, je toho důkazem. Stejně tak jako následky škleb dítěte. Dnes je ale vše jinak. Rybí tuk se nejen zbavil nepříjemné chuti a zápachu, ale navíc se dá zařadit do jídla. A to ještě zábavnou formou. Nalijte jim jednoduše rybí olej do malé „štamprličky“, a dejte si s nimi. Děti baví dostávat tuto “norskou whisky”. A pokud ani to nezabralo, například rybí olej Möller’s je k dostání i v podobě kapslí, které stačí jen zapít.

Norský rituál

Nejosvědčenějším způsobem, jak užívat rybí olej z tresčích jater, je zapít ho následně malým množstvím teplého nápoje nebo čerstvou šťávou. Dělejte to vždy před jídlem. Ve Skandinávii jde o ustálený rituál. 

7 mýtů kolem rybího oleje 

Mýtus č. 1: Nechutná a je cítit rybinou

To se tvrdilo za dob našich babiček a maminek. Dnešní rybí oleje už chutnají zcela jinak. Na trhu jsou k dostání i s příchutěmi. Například citron dokáže rybí chuť velmi dobře utlumit. Olej s citronovou příchutí od Möller’s dokonce získal ocenění „Výjimečná chuť“ od Mezinárodního institutu chuti a kvality v Bruselu (ITIQ). A to v porotě soutěže zasedají i kuchaři z restaurací oceněných michelinskou hvězdou.

Mýtus č. 2: Není takový zázrak

Naopak. Obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny DHA a EPA, které si naše tělo neumí samo vytvořit, a proto mu musí být dodávány ve stravě. Odborné studie potvrzují, že rybí olej, a v něm obsažené látky mají prokazatelně dobrý vliv na činnost srdce, mozku a zraku. V některém rybím oleji, například v rybím oleji z tresčích jater, jsou obsaženy také důležité vitamíny A, D a E, které přispívají ke správné funkci imunitního systému.

Mýtus č. 3: Všechny rybí oleje jsou stejné

Rybí oleje se samozřejmě vyrábějí z ryb. Produkt vyráběný z tresčích jater však navíc obsahuje důležitý vitamín D. Ten naše tělo potřebuje obzvlášť v zimním období, kdy sluníčko nehřeje a chřipka má zelenou. U rybích olejů si dávejte pozor, aby obsahovaly dostatečné množství těch správných omega-3 mastných kyselin v denní dávce. Například ve Skandinávii se doporučuje konzumace 1 g omega-3 denně. 

Mýtus č. 4: Není vhodný pro těhotné a kojící ženy

Rybí olej obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny. Konkrétně DHA tvoří nervovou tkáň a je nezbytná pro rozvoj mozku dítěte. Během těhotenství, kdy dochází k vývoji a intenzivnímu růstu nervové tkáně, je dostatek DHA nezbytný. Příjem omega-3 mastné kyseliny DHA přispívá u novorozenců k vývoji oční sítnice, což má vliv na to, jak ostře miminka vidí svět okolo sebe.

Mýtus č. 5: Způsobuje střevní potíže

Nikoliv. Důkazem jsou miliony zkonzumovaných lahviček s rybím olejem po celém světě. Pokud stále nevěříte, tak si dejte rybí olej raději večer po jídle a něčím malým ho zajezte a zapijte. Pokud jste odpůrce jakéhokoliv náznaku rybí chuti, raději zkuste rybí olej v kapslích. Ty však vzhledem ke složitějšímu procesu zpracování mohou mít nižší obsah prospěšných látek, čili věnujte pozornost jejich složení.

Mýtus č. 6: Je přežitek, jedl se jen za války

Jedl se nejen za války, ale i mnohem dříve. Naši předci věděli, co je pro ně dobré. První zmínky o jeho užívání. se objevují v 16. století v Anglii a první vědecké zprávy, že rybí olej by mohl být zdraví prospěšný jsou ze 17. století. My dnes navíc máme spousty výzkumů a studií, které dokazují blahodárný účinek látek obsažených v rybím oleji na naše zdraví.

Mýtus č. 7: Pachuť z něj přetrvává v ústech hodiny

Nebojte, nic cítit nebudete. Copak cítíte lososa půl dne po tom, co ho sníte? Rybí olej v tekuté formě je pro náš žaludek lehce stravitelný, a pokud vyberete variantu s příchutí, žádnou rybinu neucítíte při konzumaci ani po ní. 

Praktická rada na závěr

Rybí olej skladujte na viditelném místě ve vaší ledničce. Nejen proto, abyste si každý den u snídaně připomněli ranního panáka imunity, ale v ledničce také nehrozí, že by olej časem ztratil své skvělé vlastnosti.