10 nezdravých přísad na které ve „zdravých tyčinkách“ narazíte!

and

1. Izolovaný sójový protein (sójový izolát, SPI)

and

Ačkoli se sójová bílkovina považuje za kvalitní a obsahuje aminokyselinu podobnou té, která je obsažena v mase, sójový izolát je zpracovaný sójový odpad. Během procesu výroby této suroviny se používají jedovaté látky, jako je hexan a hliník, jejichž stopy v izolátu pak zůstávají. Izolát také může způsobovat potíže s trávením rostlinných proteinů. Sója je navíc z 90 % geneticky modifikovaná.

2. Inulin

Inulin je rozpustná vláknina, obsažená například v chřestu, cibuli a artyčokách a funguje jako prebiotikum – potrava pro užitečné bakterie ve střevech. To se zdá být v pořádku. Inulin, který najdete v energetických tyčinkách, se získává z kořene čekanky. Ve velkém množství ovšem může způsobovat žaludeční nevolnosti, průjem, plynatost ale také zácpu.

3. Kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy

and

Tento sirup se vyrábí chemickou cestou (glukóza se mění na fruktózu) a způsobuje přibírání na váze, nárůst břišního tuku a inzulinovou rezistenci. Fruktóza také způsobuje, že mozek nedostává včas signál, že je plný, a tak vede k přejídání.

4. Agávový sirup

and

Agáve není přírodní sladidlo. Je to jeden z nejvíce rafinovaných cukrů a obsahuje ještě více fruktózy než kukuřičný sirup. Kromě obezity způsobuje také cukrovku a ztučnění jater. Přebytečná fruktóza se ukládá v těle v podobě tuku a brání vyplavování leptinu, což je hormon, který ovládá pocit hladu a nasycení.

5. Sójový lecitin

Sójový lecitin je aditivum, které se používá jako lepidlo. Získává se zpracováním sóji, která bývá geneticky modifikovaná. Rozhodně je lepší se držet sóji v bio kvalitě.

6. Hnědý rýžový sirup

Hnědý rýžový sirup je lepší než kukuřičný, ale stále nemůže být označen jako zdravá potravina, a to zvláště tehdy, pokud je mezi prvními ingrediencemi, vyjmenovanými na obalu. Tyčinky s vysokým obsahem rýžového sirupu můžou také obsahovat arsen.

7. Sukralóza

and

Sukralóza a další umělá sladidla jsou sladká na jazyku, ale čím více jí zkonzumujete, tím více chuti na sladké pak máte. Nekalorická sladidla můžou zcela narušit rovnováhu v těle – způsobí vyloučení velkého množství inzulinu, který ovšem nemá žádný cukr ke zpracování, a tak nutí tělo ke konzumaci cukrů. Umělá sladidla jsou spojována s onemocněními srdce a cukrovkou.

8. Frakcionovaný palmový olej

Nenechte se zmást tropickým názvem. Frakcionovaný olej prošel procesem oddělení tekuté složky od tuhé. Výsledkem je kompaktnější tuk, který se snadno nerozehřeje a je vhodný do čokoládových polev na tyčinky. Je však ochuzen o své zdravé složky. Také obsahuje více nasycených mastných kyselin než běžný olej z palmových jader nebo máslo. Také je spojován s ničením životního prostředí.

9. Přírodní aroma

Přírodní aromata nejsou zcela přírodní. Mají původ v přírodních zdrojích (nejsou syntetická), z nichž jsou extrahována, destilována nebo chemicky pozměněna. Je těžké zjistit, jaké látky to vlastně jsou, protože jsou zmíněny pod souhrnným pojmem „přírodní aroma“. Tyčinky by měly být ochuceny pouze skutečně přírodní složkou – ovocem, kokosem apod.

10. Cukerné alkoholy

Cukerné alkoholy (erythritol, mannitol, sorbitol, xylitol, laktitol, somalt, maltitol a hydrogenované škrobové hydrolyzáty) obsahují méně kalorií než cukr a nemají takový vliv na hladinu cukru v krvi. Jsou ovšem těžko stravitelné, způsobují plynatost a průjem. Nejlépe je stravitelný erythritol, takže pokud trpíte zažívacími problémy, tento napáchá nejméně zla.